5 hoofdzonden die je presentatie om zeep helpen
Hoeveel tijd besteden we wereldwijd aan presentaties? Hoeveel betalen bedrijven om mensen presentaties te laten volgen die niet zoveel effect sorteren? En waarom sorteren niet alle presentaties het beoogde effect? Het is goed om daar eens bij stil te staan.
Laten we eerst even hoofdrekenen
Volgens recente schattingen worden er wereldwijd elke dag ongeveer 30 miljoen powerpointpresentaties gegeven (1). Wereldwijd. 30 miljoen. Stel dat een presentatie gemiddeld 20 minuten duurt, dan wordt er elke dag 600 miljoen minuten met powerpoint op de achtergrond gepraat.
Stel dat elke presentatie door gemiddeld 12 personen wordt bijgewoond, dan steken de spreker en zijn publiek van 12 koppen er in totaal ongeveer euh… *haalt zijn rekenmachine erbij* … steken ze er ongeveer 16.250.000 werkdagen van 8 uur in. Of anders: elke 24 uur worden er voor bijna 1150 jaar aan presentaties gegeven en gevolgd. Elke dag. Het is zinloos om hier een gemiddeld loon op te kleven, maar het is erg, erg veel.
Ik herhaal het nog eens, want het kan zijn dat je het niet goed hebt gelezen: elke 24 uur worden er voor bijna 1150 jaar presentaties gegeven en gevolgd
Dat is krankzinnig. Geen wonder dat er begrippen zoals Death by Powerpoint of Powerpoint poisoning ontstaan.
Als al deze presentaties en geïnvesteerde uren iets zouden bijdragen, dan zouden we dit alleen maar kunnen aanmoedigen, maar laten we eerlijk zijn: het merendeel van deze dagelijkse 1150 jaar durende trein aan presentaties behaalt geen resultaat. Je toehoorders begrijpen je onderzoek nog steeds niet, of zijn je praatje vergeten voordat ze de zaal uit zijn. Laat staan dat ze actie zullen ondernemen of je een grote zak vol geld zullen geven. En dat is jammer. Want onderzoek is iets wat iedereen aanbelangt.
De vijf hoofdzonden
Dat de meeste presentaties niet het gehoopte effect sorteren, komt omdat ze te prooi vallen aan één of meerdere van de 5 Hoofdzonden (1).
Als een presentator één van deze hoofdzonden begaat, verspilt hij tijd, energie en aandacht van zijn publiek én die van zichzelf.
De vijf hoofdzonden in presentatieland zijn:
- Geen duidelijk punt: Presentaties hebben best één, maximum twee hoofdgedachten. Bij presentaties zonder duidelijk punt ga je naar buiten en vraag je jezelf af: waar ging het nu eigenlijk over?
- Geen voordeel voor het publiek: Deze presentaties spreken het publiek niet aan. Je zit de presentatie uit en denkt regelmatig. ‘En dan?’
- Geen duidelijke opbouw: Deze presentaties zijn onlogisch, onduidelijk en springen van de hak op de tak. Je vraag je af: ‘Wacht even, hoe is de spreker op dit punt geraakt? Ik heb precies een paar slides gemist’. (en je maakt je wijs dat dit niet komt omdat je in slaap bent gevallen).
- Te gedetailleerd: Dit komt veel voor bij onderzoekspresentaties. Naast de relevante feiten worden ook té technische of te veel irrelevante feiten gepresenteerd. Onderzoekspresentaties lenen zich hier nu eenmaal goed voor. Het is te herkennen aan de spreker die dingen zegt zoals ‘Je kan deze slide niet echt goed lezen maar,…’ of ‘Deze grafiek is nogal ingewikkeld, maar …’ Gewoon te herkennen aan slides die volgepropt zijn dus.
- Te lang: Want geef toe: hoeveel keer heb je tijdens je loopbaan al een presentatie bijgewoond waarvan je vond dat ze te kort was?
Goed, er zijn dus vijf hoofdzonden waar we niet meer tegen mogen zondigen. Er zijn geen vijftig weesgegroetjes verbonden aan het begaan van een hoofdzonde, maar vergis je niet: je straft jezelf en je publiek. De vijf hoofdzonden zijn immers de ideale manier om je presentatie te torpederen, je sponsors en gebruikerscommissie te laten afhaken en je publiek vredig in te laten slapen door Death by Powerpoint.
Voor een extra dodelijk effect kan je zelfs verschillende hoofdzonden combineren. En herinner: er zijn elke dag ongeveer 16.250.000 werkdagen van 8 uur te verspillen aan presentaties. Dat is veel tijd om zonden te begaan..
Conclusie: vermijd de vijf presentatiehoofdzonden. Als je nog eens een presentatie geeft, toets je slides dan even kort aan dit lijstje en wees er zeker van dat je geen enkele hoofdzonde begaat.
Als je presentatie er toch aan ten prooi valt, zijn er verschillende manieren om dat te verhelpen. Meestal is de oplossing: versimpel. Laat data vallen.
Zo hadden we het in het verleden al over oplossingen voor de volgende hoofdzonden:
- Te gedetailleerd: Hoe Word is jouw powerpoint? en JERI: presenteer de essentie
- Geen duidelijk punt: 1 boodschap per presentatie
- Te lang: 80% Succes met PechaKucha
In de toekomst zullen we het er zeker nog meer over hebben…. Vermijd Death by Powerpoint en geef een presentatie die er toe doet.
En tot slot: vertel ons eens, hebben jullie al een presentatie bijgewoond waarvan je vond dat ze te kort was?
(1) Dit cijfer en het concept van The 5 Cardinal Sins, komt uit het uitstekende boek ‘Presenting to Win: The art of telling your story’ (Jerry Weissman)