80% succes met PechaKucha

De succesrate bij gewone presentaties is 20%. Bij PechaKucha: 80%! Waarom? PechaKucha dwingt sprekers om grondig vooraf te oefenen.

Het publiek is wild van PechaKucha. De presentaties zijn kort, origineel en focussen op een verhaal.

PechaKucha: de essentie in 20 beelden en 20 seconden per beeld

20 images 20 secondsPechaKucha is een methode voor presentaties, volgens de formule 20×20: 20 beelden en 20 seconden per beeld. Een presentatie duurt exact 6 minuten en 40 seconden. Geen gedoe met sprekers die over hun tijd gaan, want de slides wisselen automatisch.

PechaKucha prikkelt de verbeelding. Je vertelt je verhaal aan de hand van 20 beelden. Bij voorkeur gebruik je geen tekst, of slechts enkele kernwoorden. Door te werken met beelden verschuift de focus naar het verhaal.

20×20: dogma of richtlijn?

Mogen het geen 21 beelden zijn of 25 seconden? Neen. De automatische slidewissel zorgt ervoor dat je jouw presentatie vooraf grondig oefent. De 20 beelden dwingen je om nauwgezet beelden te kiezen die je verhaal illustreren. De nadelen van het strakke 20×20-keurslijf verdwijnen in het niets vergeleken met de voordelen. Goede presentaties komen niet noodzakelijk tot stand volgens de 20×20-formule, maar de 20×20-formule levert wel bijna steeds sterke presentaties op.

Hoe organiseer je PechaKucha?

Er bestaat software voor PechaKucha, maar je kunt ook Powerpoint of een ander programma gebruiken. Voor de organisatie van een PechaKucha-presentatiereeks volg je de volgende stappen:

  • Nodig sprekers uit en vraag hen om vooraf hun 20 beelden door te sturen, al dan niet in Powerpoint of een ander programma. Vraag beelden met hoge resolutie. Filmpjes en animaties zijn niet toegestaan. Vermeld duidelijk dat er op de beelden geen tekst mag staan of maximum enkele woorden. De spreker moet geen openings- of eindslide voorzien.
  • Spreek vooraf in grote lijnen af wat het thema van de presentatie is. Wijs de spreker op het belang van vooraf te oefenen. Dat kan door in Powerpoint of een ander programma de automatische diaovergang in te stellen op 20 seconden. Spreek een deadline af voor de verzending van de beelden. Om grote bestanden te verzenden kan je www.wetransfer.com gebruiken.
  • Heb je alle beelden van de sprekers ontvangen? Plaats ze dan achter elkaar in Powerpoint of een ander programma. Voorzie bij elke presentatie een openingsslide met de naam van de spreker. Nadien volgen de 20 slides. Vervolgens voeg je een eindslide toe. De eindslide kan de naam van het event bevatten. Je stelt de automatische diaovergang in, te starten bij beeld 1 van de presentator, tot en met beeld 20. De eindslide en de openingsslide bevatten geen automatische diaovergang, omdat jij of een moderator zelf voor de slideovergang zorgt.
  • Informeer de sprekers over de volgorde van spreken. Zorg voor een kleine afstandsbediening om de volgende slide op te roepen, zodat de sprekers niet steeds naar de computer moet gaan. Voorzie een mobiele microfoon zodat de sprekers mobiel zijn.

Pecha wie?

Het concept van PechaKucha werd bedacht door twee architecten uit Tokio. ‘Pechakucha’ betekent in het Japans zoveel als ‘blabla’. In België introduceerden Architempo en VUB CROSSTALKS de PechaKucha Nights Brussels. Het zijn avonden waarbij deelnemers vanuit diverse achtergronden hun product, dienst of idee presenteren. PechaKucha moet als een enkel woord worden uitgesproken (petsja-kutsja).

Nood aan inspiratie?

The Floor is Yours geeft workshops over PechaKucha

Wil je binnenkort een PechaKucha-event organiseren? Dan komen wij graag een workshop geven over PechaKuchapresentaties en PechaKucha-events. Lees meer over de PechaKuchaworkshop.

-----------------------------------------------------------
4 extra tips & tricks voor onderzoekers
-----------------------------------------------------------