Lessen van een winnende wetenschappelijke poster

Van workshop tot award

Na een posterworkshop van The Floor is Yours won Michelle Wijshoff, onderzoeker bij Imec, een posterprijs voor haar poster over ultradunne magneten. Ze presenteerde haar werk op een Imec PhDday. Het publiek bestond dus uit Imec-onderzoekers, die allemaal onderzoek deden op heel andere gebieden dan Michelle.

6 redenen waarom deze poster volgens ons heeft gewonnen

  1. Duidelijke en aantrekkelijke titel: De titel “Charge less with ultrathin magnets” is beknopt, duidelijk en geeft meteen de kernboodschap/het voordeel van het onderzoek. De ondertitel, die andere onderzoekers doorgaans als titel zouden gebruiken, is minder helder, maar dat is ok. (Denk eraan: het publiek van andere PhD-studenten weet mogelijk niet wat “efficiënte magnetisch RAM” is).
  2. Goed gestructureerde lay-out: De poster gebruikt een logische flow met duidelijke secties (probleem, oplossing, resultaten) die het oog van de kijker vlot van boven naar beneden leiden.
  3. Effectief gebruik van visuals: De diagrammen, iconen en illustraties leggen complexe concepten uit op een toegankelijke manier, waardoor de wetenschap in één oogopslag beter te begrijpen is. Je moet de poster niet drie keer analyseren voordat je weet waar het over gaat.
  4. De poster brengt gesprekken op gang: Het beperkt aantal woorden maakt het makkelijker voor mensen om een gesprek te beginnen. De poster is makkelijk te scannen en heeft precies de juiste hoeveelheid informatie om mensen geïnteresseerd te krijgen.
  5. Praktische relevantie: De relevantie van het onderzoek wordt duidelijk uit de doeken gedaan (energie-efficiëntie en compatibiliteit met huidige technologieën), waardoor het aantrekkelijk is voor iedereen, ook niet-experten.
  6. Visueel aantrekkelijk ontwerp: De contrasterende kleuren, consistente lettertypen en duidelijke organisatie maken de poster visueel aantrekkelijk en professioneel.

3 lessen voor als je zelf aan de slag wil

  1. Focus op toegankelijkheid: Zorg ervoor dat je poster begrijpelijk is voor zowel experten als niet-experten. Vereenvoudig jargon, gebruik visuals om belangrijke punten uit te leggen en benadruk de relevantie van je werk. Het zal je misschien verbazen, maar zelfs op meer specifiek gerichte congressen zijn er genoeg niet-experten die anders verloren zouden lopen in je massa aan tekst en jargon.
    Voorbeeld: Ik (Toon) deed vroeger onderzoek naar waterzuivering. Toch waren er op congressen veel technieken en theorieën waar ik nog nooit van gehoord had. Ik was een niet-expert op veel vlakken, ook al was ik een expert in mijn eigen niche van waterzuivering.
  2. Geef prioriteit aan belangrijke informatie: Prop je poster niet vol met tekst. Beperk je tot de essentiële informatie en gebruik beschrijvende tussentitels en visuals om je boodschap efficiënt over te brengen.
    Voorbeeld van een beschrijvende tussentitel: ‘Traditional RAM energy costs a lot of energy’, zegt veel meer dan ‘Introduction’.
  3. Ontwerp voor leesbaarheid: Gebruik een strakke lay-out met consistente lettergroottes en kleuren. Beperk je tot maximum drie hoofdkleuren, zorg voor afbeeldingen met hoge resolutie en laat genoeg witruimte. Onderzoekers zijn vaak bang voor witruimte op posters. Wees niet bang.

Zelf een winnende poster maken?

  • Lees ons boek: Hoe val je op met je wetenschappelijke poster? Daar schreven we een boek over. Het boek geeft je een snelle, stap-voor-stap aanpak om wetenschappelijke posters te maken die het verschil maken. Ideaal om te lezen als je binnenkort op congres vertrekt.
  • Of boek een posterworkshop. Feit: Deelnemers beoordelen onze posterworkshop gemiddeld 9,5/10 en ja, we hebben de gegevens om dat te bewijzen.

PS: We gaven de workshop voor Michelle en haar collega’s op vraag van Scimingo en Imec. Bekijk ook zeker Scimingo’s aanbod voor interessante individuele workshops over wetenschapscommunicatie.