Hoe win je een wetenschappelijke posterverkiezing?
Dorien Goubert van de UGent gaat in september naar een pijncongres in Wenen. Ze wil weten hoe ze de posterverkiezing op dat congres kan winnen. Niet zozeer voor de prijs, maar voor de appreciatie en erkenning van haar poster en haar onderzoek.
Hoe je een goede poster maakt, leerde je al in onze gratis online postercursus. Die tips moet je nog steeds toepassen. Maar hoe maak je nu de béste poster? Hoe win je een posterverkiezing op een congres?
Zorg dat ze je poster herinneren
Enkel de aandacht trekken is nu niet voldoende. Aandacht trek je immers om het publiek te doen stilstaan bij je poster. Maar als het even goed zit, stopt de jury van de posterwedstrijd sowieso bij elke poster. Dat is hun taak.
Aandacht trekken is dus minder belangrijk. Nu moet je er vooral voor zorgen dat je in hun geheugen blijft zitten. Dat je iets laat zien waardoor ze je poster na een lange dag nog herinneren.
En dat is niet altijd even gemakkelijk. Op wat losse aantekeningen na die ze neerschrijven op een notablokje, beslissen de juryleden pas over hun finale winnaar na een volledige rondje langs alle posters.
Als je de 13ste poster bent terwijl ze er nog 42 moeten zien, dan moet je al erg goed je best doen om er bovenuit te springen. Vergelijk het met het zevende nummer op het Eurovisie Songfestival dat ook altijd minder blijft hangen dan het eerste.
Zorg dus dat je in het hoofd van de jury blijft zitten. Honderd posters lang.
Hoe je in het hoofd van de jury blijft zitten
Het zal niet lukken met je data en resultaten alleen. Hoewel een coherent verhaal en solide resultaten belangrijk blijven en je misschien interessant onderzoek hebt gedaan, is er op de posterbeurs altijd wel iemand die interessanter onderzoek heeft gedaan.
Daarnaast heeft de jury – afhankelijk van het aantal posters dat ze moet beoordelen – ook geen tijd om elk onderzoek tot in detail te bekijken en te bespreken. Je zal het dus vooral moeten doen met je titel, je afbeelding en eventueel wat 3D.
De onderstaande voorbeelden zijn winnaars.
Drie winnaars van de jaarlijkse posterverkiezing van de Nottingham Universiteit.
Wat valt op:
1) De afbeelding trekt de aandacht en blijft hangen. De afbeelding is vaak het belangrijkste onderdeel van je poster als je wil dat mensen je poster onthouden. Juryleden kunnen er zo ook gemakkelijk over spreken. ‘Die poster met de afbeelding van dat skelet vond ik wel geslaagd.’
Geef je afbeelding veel ruimte. De beste afbeeldingen worden niet in een rechthoekig kadertje gepropt, maar zijn bladvullend of aflopend (dat wil zeggen dat ze tot tegen de rand van de poster komen). Waar je goede foto’s of illustraties haalt, vertelde ik je al eens.
Wees niet te gierig om te betalen voor de perfecte afbeelding en gebruik originele foto’s of illustraties die je onderzoek goed illustreren.
Illustraties zijn krachtig als ze goed gemaakt zijn en passen bij je boodschap. Juist omdat weinig mensen illustraties gebruiken, zal je poster er zo tussenuit springen. Bonuspunten voor wie ook zijn data op een mooie en overzichtelijke manier illustreert. (zei iemand daar infographic?)
2) De titel op de winnende posters is vaak persoonlijk gericht (Asthma: are YOU over-treated with inhaled steroids?) of grappig (A bone to pick with tissue engineering). Je titel moet blijven hangen. Dat zal niet lukken als je de titel van je paper bovenaan je poster kleeft.
Niemand onthoudt de titel van je paper. Ga voor een korte titel die blijft hangen. Alliteraties doen het altijd goed. Meer over titels in onze online postercursus.
3) Gebruik 3D. Je kan iets extra aanbieden bij je poster. Omdat (bijna) niemand anders dat zal doen, zal de jury zeker het onthouden.
Denk bijvoorbeeld aan deze 3D-poster over 3D-technologie en die mensen konden bekijken met een 3D-brilletje:
Je kan ook een deel van een experimentele opstelling bij je poster plaatsen of je kan bijvoorbeeld – als je onderzoek zich er toe leent – via je laptop een live stemming organiseren over je onderzoek. Zo krijgt je poster een live-update met de meningen van de aanwezigen op de beurs. En zei ik het al? Als je een posterverkiezing wil winnen is het belangrijk dat je bij je poster staat om uitleg te geven, ook als de andere deelnemers het niet doen.
Er zijn veel opties en het komt vaak neer op oefening, op schetsen en herwerken of op het geluk van nét de juiste afbeelding te vinden. Maar het is zeker mogelijk dat jouw poster de beste poster is op de hele posterbeurs. Waarom niet? Succes!
PS: Dorien vroeg ons hoe ze een posterwedstrijd kon winnen. Laat ons iets weten als jij met een vraag zit rond het communiceren van je onderzoek. Wie weet maken we er zoals nu wel een blogpost van. Geef vragen door op info@thefloorisyours.be
Credits:- Wetenschappelijke posters: Nottingham University Poster Competition
- Openingsfoto:Queen’s University Canada via Flickr