Blog

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze nieuwste tips en events.

  • Wat vind ik nu van Prezi?

    Ben je het liefst slaperig of misselijk? Een relevante vraag om een blogpost over Prezi te starten. Hou je antwoord even voor jezelf. Ik vertel …

    Lees meer

  • Jouw publiek wil fastfood

    Over de kloof tussen wat jij in je presentatie vertelt en wat zij willen horen ‘Ik presenteer mijn onderzoek, maar het publiek moet zelf de vertaalslag …

    Lees meer

  • Ook jij kan gemakkelijk en snel infographics maken (met tooltjes)

    Ook jij kan gemakkelijk en snel infographics maken. Het is daarbij nuttig als je een impact wil maken met je onderzoeksresultaten. Een blogpost met tooltjes …

    Lees meer

  • Wat moet er op je eerste slide?

    De meeste presentaties beginnen met een titelslide, gevolgd door een inhoudstafel. Of erger nog: meteen met de onderzoeksaanpak. Waarom werkt dat niet? Omdat je dan …

    Lees meer

  • Wat Bruce Springsteen ons kan leren over het presenteren van onderzoek

    Het is ongeveer halverwege de zomer en als vanouds kan je elke dag een festival bijwonen als je wil. Laten we daarom eens kijken naar …

    Lees meer

  • België wereldkampioen? 5 lessen om te scoren met je presentatie

    Voetbal leert je beter presenteren. Een zwak excuus om aan je tv-scherm te kleven? Waarschijnlijk wel, maar als je de lessen toepast kan ook jij …

    Lees meer

  • Je lange publicatie in een korte presentatie. Hoe doe je dat?

    Je hebt lang gewerkt aan die paper. Erg lang. Weken, maanden en soms jaren onderzoek gingen er aan vooraf. De tekst is geschreven in het …

    Lees meer

  • Ben jij de Tarzan of Jane die het publiek door de jungle leidt?

    ‘Ik hoop u een meer transparant beeld te hebben gegeven, in de jungle van data.’ Met deze woorden rondt de befaamde economist zijn presentatie af. …

    Lees meer

  • En wat met een expert in de zaal?

    Wat doe je als er tijdens je presentatie iemand in de zaal zit die meer over het onderwerp weet dan jij? Iemand die jou moet …

    Lees meer

  • Waarom volgen we wél de Ikea-handleiding, maar niet de instructies voor een presentatie?

    Onderzoekers leggen de instructies voor hun presentaties vaak naast zich neer. Of ze lezen ze maar half. Jammer, want dat zorgt voor slechte presentaties. Je …

    Lees meer

  • Gebruik eens een analogie

    Sommige dingen zijn niet in een-twee-drie uit te leggen. Wetenschap is nu eenmaal moeilijk en meestal is je onderzoek zo gespecialiseerd dat zelfs mensen in …

    Lees meer

  • FameLab: jouw onderzoek on stage

    FameLab is een internationale competitie voor presentaties door jonge onderzoekers. In drie minuten overtuig en inspireer je met een Engelstalige presentatie over jouw onderzoek in …

    Lees meer

  • SlideDog: handige tool om gênante presentatiefouten te vermijden

    Het was de eerste keer dat ik tijdens het evenement hoofdschuddend moest glimlachen. De eerste spreker was uitgepraat en organisator wisselde naar de presentatie voor …

    Lees meer

  • Het publiek uit je handen laten eten? Claudia toont ons hoe

    Claudia stapt naar voren. Klaar om haar project voor te stellen. De aanwezige onderzoekers spitsen de oren. Aan welke presentator zullen ze straks hun stem …

    Lees meer

  • Kill Your Darlings

    In Hollywood is het een bekend fenomeen: een scenarist schrijft een hilarische scène of een mooie, intimistische parel. Het geheel wordt gefilmd en iedereen is …

    Lees meer

  • Hoeveel eten gooi jij in de vuilnisbak?

    'We gooien één derde van ons voedsel weg’ las ik in de krant. Eén derde! En ik vond nog meer verrassends. Over concrete communicatie als …

    Lees meer

  • Hoe spreek je als onderzoeker met bedrijven (de kracht van ‘En dan?’)

    Onderzoekers moeten vaak spreken met bedrijven, organisaties en consumenten. En dat vereist toch wel een heel andere aanpak dan spreken tegen collega-onderzoekers.

    Lees meer

  • 5 manieren om te scoren met je titel

    Bij een presentatie of wetenschappelijke poster maakt de titel de eerste indruk. Mensen zien een titel vaak als een samenvatting van wat volgt. Fout. Geen …

    Lees meer

  • De pot op!

    Hoe ver moet je gaan als presentator om aandacht te trekken? Michael Braungart begint zijn presentatie met een flinke drol. Geniaal of er ver over? …

    Lees meer

  • Crashcourse: praten met de media in acht stappen

    Ik ben fan van onderzoekers én van journalisten. Jammer dus dat mijn helden niet altijd fan zijn van elkaar. "Journalisten geven het onderzoek fout weer" …

    Lees meer

  • De proefbuishamburger

    5 tips om jouw onderzoek op de voorpagina’s te zien blinken. Professor Mark Post van de Universiteit Maastricht maakt een hamburger uit spiercellen van een …

    Lees meer

  • Expertise voor mensen zonder expertise

    Net zoals een circusartiest toon je best geen onzekerheid want het kan dodelijk zijn voor je expertise. Een blogpost over Prof. dr. Emeritus weetheelveel, roze …

    Lees meer

  • De wereld ligt in jouw handen

    Waarom je geen superman, Mega Mindy of Che Guevara moet zijn om een verschil te maken met jouw onderzoek! Waarom is dat zo belangrijk? Omdat de …

    Lees meer

  • Van boomkikker tot eerste nationaal park van België

    Dit is het verhaal van Ignace Schops, oprichter van het Nationaal Park Hoge Kempen. Ignace wou oorspronkelijk de boomkikkers beschermen, maar niemand luisterde naar hem. …

    Lees meer

  • En wat doe je met irrelevante vragen?

    Vragen uit het publiek zijn leuk. Maar wat als ze irrelevant zijn, lange discussies uitlokken of een Battle Of Knowledge willen uitvechten? Die snoodaards moet …

    Lees meer

  • Waarom er morgen sprinkhanen op je bord zullen liggen

    Enig idee waar entomofagie voor staat? Jammer, want entomofagie zou wel eens de oplossing kunnen zijn om de mensheid te voeden. Over het belang van …

    Lees meer

1 3 4 5 6