Beter leren presenteren door het vliegtuig te nemen
Kijk jij ooit naar de veiligheidsinstructies op het vliegtuig? Ik gok van niet. Je hebt ze al zo vaak gezien en ze zijn doodsaai.
Maar op mijn laatste vlucht met British Airways heb ik ze helemaal uitgekeken. Wat maakte ze zo bijzonder? En wat leren ze over hoe jij je onderzoek of project beter kunt presenteren?
Eerst iets over de gelijkenissen tussen de veiligheidsinstructies en jouw onderzoek of project:
- Ze zijn beide van levensbelang. Want als het vliegtuig neerstort kunnen de instructies je leven redden. En je onderzoek of project? Als we jou moeten geloven, hangt de toekomst van de mensheid ervan af.
- Maar niemand luistert. Of bijna niemand. Want slechts enkelen zijn écht geïnteresseerd in de instructies en in jouw presentatie.
- En zelfs al zeg je dat het belangrijk is, dan nog kan het publiek er zijn aandacht niet bijhouden.
Veiligheidsinstructies of presentaties hebben dus weinig zin als er niemand luistert. Daarom kwamen sommige luchtvaartmaatschappijen op het idee om het anders aan te pakken. De voorschriften schrappen kon niet, want ze vormen een wettelijke verplichting, maar er moest toch een manier bestaan om de aandacht van de passagiers te verzekeren?
Wat deed British Airways?
De luchtvaartmaatschappij maakte een korte video over een casting waarbij een producer acteurs zoekt voor een filmpje over veiligheidsinstructies. Een aantal bekende Britse acteurs doen elk hun best om een goede indruk te maken bij de producer. En omdat iedere acteur een stuk van de instructies moet opzeggen, krijgen we alle veiligheidsinfo voorgeschoteld, telkens gebracht door een andere acteur.
Het resultaat? Passagiers kijken de video helemaal uit en onthouden de boodschap. (En ik schrijf er zelfs een blogpost over ?.)
Deze trucs kan jij ook gebruiken om de aandacht te trekken.
De hoofdregel is: verras!
Doe het anders dan wat je publiek verwacht. Hoe verrassender, hoe meer aandacht je krijgt. Hier volgen drie elementen die ook bruikbaar zijn in jouw presentatie:
1. Zorg voor een verhaal
Som niet gewoon een reeks feiten op, maar creëer een verhaallijn. Wat is de uitdaging in jouw onderzoek of project? Hoe kan je die oplossen? Zorg voor obstakels en de nodige emotie. Net zoals bij de casting van British Airways.
2. Doe of toon iets
Tijdens de vliegtuigvideo trekt een acteur aan de hendel van zijn gele veiligheidsvest. In twee seconden blaast die helemaal op. Cool. Gek dat ik dat nooit eerder heb gezien op een vliegtuig. Zo’n beeld blijft op je netvlies kleven, omdat er iets gebeurt. Wat kun jij tonen of doen tijdens jouw presentatie?
3. Stop dingen in je presentatie waar je publiek iets bij voelt
De video eindigt met Mister Bean die een muntstuk wil doneren voor een goed doel. De acteur doet je spontaan glimlachen. Probeer jouw thema te linken aan een populaire persoon of gebeurtenis. Presenteer je bijvoorbeeld wanneer de wereldbeker voetbal plaatsvindt, stop er dan een grapje of anekdote in over voetbal.
‘Ja maar, mijn presentatie gaat over ernstige dingen.’
‘Ik ga echt niet de clown uithangen op het podium’ denk je misschien. En veiligheidsinstructies dan? Zijn die niet ernstig?
Hoe belangrijker de boodschap, hoe meer je je best moet doen om de aandacht van je publiek te trekken. Want hoe meer aandacht, hoe beter het publiek je boodschap zal opnemen en onthouden. Dat betekent wel dat die boodschap helder moet zijn.
Als je de komende dagen of weken een vlucht neemt: let dan eens op de veiligheidsinstructies. En voordat je je stoel naar achteren duwt om van de laatste blockbuster te genieten: denk even na over hoe jij jouw presentatie net zo spannend kunt maken als de film die je zult bekijken.
Ik wens je een fijne, maar vooral, een veilige vlucht toe.
P.S. Zoek je nog aangename én leerrijke vakantieliteratuur? Onze suggestie: ‘The Floor is Yours: leren presenteren van brainstorm tot applaus‘.
Foto 1: Omar Prestwich voor Unsplash
Foto 2: British Airways
PS: British Airways is overigens niet de enige die zijn serieuze safety-video in een leuk jasje stak.
Air New Zealand: The most epic safety video ever made
Brussels Airlines: RED for take-off, met de Rode Duivels