België wereldkampioen? 5 lessen om te scoren met je presentatie

Voetbal leert je beter presenteren. Een zwak excuus om aan je tv-scherm te kleven? Waarschijnlijk wel, maar als je de lessen toepast kan ook jij een topscore halen.

Hier komen de vijf voetbalwijsheden:

Oefen, oefen, oefen

FirstEnergy Stadium Home of the Cleveland BrownsTalent is niet voldoende, dat weet de bondscoach maar al te goed. Daarom laat hij zijn spelers intensief trainen, zodat ze perfect in vorm zijn en goed op elkaar afgestemd.

Als je een presentatie geeft volstaat het niet om expert te zijn in je thema. Door vooraf te oefenen kan je jouw presentatie bijstellen waar nodig en zal je met meer vertrouwen en overtuiging je verhaal brengen.

Oefen vooral luidop. Doe het voor een spiegel. Misschien heb je wel een tic die de aandacht van het publiek afleidt. Of nodig een paar mensen uit om naar je te luisteren en feedback te geven.

Ken je tegenstander

Een match spelen zonder de andere partij te kennen is zoals Vlaams spreken in China. Je moet je spel immers afstemmen op de kwaliteiten en zwakheden van het andere team.

Bij een presentatie is het cruciaal om te weten wie je doelpubliek is. Je tegenspelers zijn de gefronste wenkbrauwen, vermoeide ogen en geeuwende monden.

Waar liggen de personen uit jouw publiek wakker van? Wat weten ze al en wat nog niet? Welke woorden gebruiken ze? Probeer zoveel mogelijk te weten te komen over je publiek. Schotel geen opgewarmde kost voor, maar creëer iets unieks, op maat van jouw publiek.

Zet je sterspelers op de juiste plek

Stephan LienhardAls trainer moet je kiezen wie je waar op het veld zet. Een speler moet inschatten wanneer hij best in volle actie komt. Hij mag zijn energie niet te vroeg verspelen.

Tijdens een presentatie krijgen toeschouwers iedere 10 minuten een dipje. Zorg ervoor dat je ze dan telkens weer mee hebt en het beste wat je in huis hebt toont. Stel bijvoorbeeld een uitdagende vraag en laat het publiek per twee een antwoord zoeken.

Wat werkt altijd? Een persoonlijk verhaal. Dat kan over je eigen ervaring gaan, of een verhaal van iemand die gelinkt is aan je presentatie. Doe je onderzoek naar de tevredenheid van treingebruikers, breng dan het verhaal van één van hen.

Zorg voor spektakel

Uiteindelijk tellen alleen de doelpunten, maar een trainer wil natuurlijk ook dat het publiek enthousiast is en geniet van de wedstrijd. Als het publiek uit zijn dak gaat geeft het energie terug aan de spelers.

Waarom is spektakel ook goed voor je presentatie? Omdat je toeschouwers wakker schudt en omdat ze je presentatie beter onthouden. Een toilet op het podium vergeet je niet snel, zoals bij chemicus Michael Braungart.

Let wel op dat het spektakel gelinkt is aan je boodschap. Van het podium vallen trekt de aandacht, maar niet op datgene wat je eigenlijk wil vertellen.

Ga voor de maximumscore

Goal designed by Amos Kofi Commey from the Noun ProjectWanneer spelers het veld op rennen met het idee ‘dit wordt een makkie’ loopt het vaak faliekant af. Iedere wedstrijd vergt 100% inzet, want zelfs een zwakke tegenstander kan moordend zijn.

Geef jezelf volledig. Elke presentatie is een opportuniteit om nieuwe mensen warm te maken en te overtuigen. Kan je jezelf niet motiveren? Geef dan beter geen presentatie, zodat je jouw tijd en die van het publiek niet verspilt.

Hoe scoor je? Door ervoor te zorgen dat het publiek jouw boodschap oppikt en ernaar handelt. Een wedstrijdje de bal rondspelen levert geen doelpunten op. Jij moet weten waar het doel staat en wat je wil bereiken met je presentatie.

 

Foto 1: Erik Drost

Foto 2: Stephan Lienhard

Icoon: Goal designed by Amos Kofi Commey from the Noun Project

-----------------------------------------------------------
4 extra tips & tricks voor onderzoekers
-----------------------------------------------------------