Valorisatie van je onderzoek: hoe start je ermee?
Je doet jarenlang onderzoek. De resultaten zijn zo interessant dat je er meer mee wilt doen dan enkel een publicatie die maar een aantal collega’s lezen. Bedrijven en organisaties lijken enthousiast, maar toch lukt het je niet om tot tastbare impact te komen. Herkenbaar?
Het overkomt vele onderzoekers, maar niet Hannes Sels van de Karel de Grote Hogeschool, die samen met zijn collega’s een tool ontwikkelt om bedrijven te helpen milieuvriendelijke alternatieven te vinden voor oplosmiddelen, zoals white spirit in verf. Het blijkt een gat in de markt te zijn. Maar toch wilt initieel niemand de tool kopen. Hoe kan dat?
Valorisatie lijkt het modewoord in de onderzoekswereld. Financiers en overheden willen weten hoe jouw onderzoek zal leiden tot impact. Maar hoe pak je dat aan? We vragen het aan experten Pieter Wuyts en Michiel Nuytemans. Zij begeleidden Hannes en zijn team om de tool voor oplosmiddelen in de markt te zetten.
De uitdaging: hoe maak je duurzame oplosmiddelen toegankelijk voor bedrijven?
Oplosmiddelen of solventen zoals white spirit vind je terug in verf, lijm en inkt. Het probleem met de meeste solventen? Ze zijn schadelijk voor het milieu en voor mensen ongezond en onveilig. Daarom wordt de Europese regelgeving over solventen alsmaar strenger.
Gelukkig bestaan er duurzamere alternatieven, maar het kost bedrijven veel tijd en moeite om ze te vinden en vooral om te testen welk product het beste voor hen werkt.
De oplossing: een softwaretool die de beste alternatieven toont
Onderzoekers van Chemie en Informatica van de Karel de Grote Hogeschool komen op het idee om een softwaretool te bouwen waarmee je razendsnel de meest geschikte oplosmiddelen voor een bepaalde toepassing bepaalt. Als bedrijf geef je in wat de noden zijn en de tool haalt uit een database van meer dan 500 solventen de beste optie. En dat met de hulp van een intelligent AI-algoritme.
De reactie: iedereen is enthousiast, al vormt dat net het probleem
Minder schadelijk voor mens en milieu, én kostenbesparend? Geen wonder dat een hoop bedrijven interesse toont en betrokken wil zijn: fabrikanten van verven, farmaceutische bedrijven, academische onderzoekers en consultants in de chemische sector.
Fantastisch toch? Alleen zoeken ze allemaal net iets anders. De ene wil de technologie wel, de andere vooral de consultancy erbij. Het ene bedrijf belt wekelijks, terwijl het andere niets meer van zich laat horen.
Wanneer je beseft dat interesse niet genoeg is
Projectleider Hannes Sels: ‘Je wilt iedereen van dienst zijn omdat je zo enthousiast bent over je eigen onderzoek, maar verschillende doelgroepen vragen een verschillende aanpak.’ Het team beslist daarom om de hulp in te roepen van valorisatie-experten Pieter Wuyts en Michiel Nuytemans. Hannes: ‘Van in het prille begin hebben we potentiële gebruikers, partners en stakeholders nauw betrokken. Tijdens het valorisatietraject hebben we mogelijke afnemers in de diepte bevraagd en die gaven ons inzicht in wat zij precies nodig hadden.’
3 tips om zelf aan de slag te gaan
Wil je ook graag bedrijven of organisaties bereiken met een concreet aanbod? Pieter Wuyts deelt zijn drie beste tips:
- Weet wat je doelgroep nodig heeft
‘Je wil het niet meemaken dat je net maanden aan iets hebt gewerkt, om dan te horen dat niemand er eigenlijk op zit te wachten. Dat gebeurde ook bij het solventenproject. De onderzoekers hadden veel tijd gestopt in een online interface, terwijl nadien bleek dat bedrijven er geen behoefte aan hadden. Daarom is het cruciaal om vooraf doelgroepen te bepalen en hen al zo snel mogelijk te betrekken bij het traject.’ - Laat eens een buitenstaander naar je onderzoek kijken
‘Als onderzoeker ben je zo gefocust op je eigen onderzoek, dat je moeilijk nog als buitenstaander naar je eigen project kunt kijken. Door met potentiële klanten te spreken leerden de onderzoekers van het solventenproject dat duurzaamheid niet de juiste insteek is om de chemische bedrijven te overtuigen. Nieuwe klanten bereiken werkte wel als argument.’ - Doe het niet allemaal zelf
‘Zoek zo snel mogelijk partners om die dingen op te lossen die je zelf niet kunt of wilt doen. Je service of product verkopen laat je vaak beter over aan een partner die al gelijkaardige producten verkoopt. Dit bespaart je een salesploeg, een website en een werkruimte. Zo kan jij focussen op je onderzoek en de startkosten beperken.’
Kriebelt het bij jou? Wil je ook aan de slag gaan met jouw onderzoek? Zit je met vragen over de juiste doelgroep of welke prijs je kunt vragen voor je product? Wij helpen je graag verder. Bekijk ons nieuwe trainingsaanbod over valorisatie.