Is je presentatie als een wachtzaal of een tof gesprek?
Het is feedback die ik iedereen toewens: mensen die na je presentatie komen zeggen dat de tijd voorbij vloog. Dan weet je dat ze er iets aan hadden en er plezier aan beleefden.
Tijd is iets geks.
Als je twintig minuten zonder afleiding in een wachtzaal moet zitten, lijkt dat een eeuwigheid te duren. Maar twee weken later heb je er geen enkele herinnering aan.
Bij een tof gesprek van twintig minuten is dat net omgekeerd: het is voorbij voordat je het beseft, maar twee weken later kan je vlot leuke momenten of anekdotes ophalen.
Hoe loopt de tijd tijdens jouw presentatie?
Als in een wachtkamer: gruwelijk langzaam, waarbij mensen zich na afloop niets herinneren?
Of als een tof gesprek: een presentatie die kort aanvoelt, met levendige herinneringen nadien?
De meeste presentaties zijn jammer genoeg wachtkamer-presentaties, waar mensen in het publiek hun tijd uitzitten tot ze verder mogen naar een nuttige activiteit. Of waarbij ze, net zoals in een wachtkamer, naar hun smartphone grijpen voor een streepje afleiding. Kwestie van de tijd wat sneller te doen gaan.
In zo’n wachtkamer-presentatie wordt je publiek overdonderd met slides en een ondoordringbare woordenbrij, waarna ze de zaal verlaten zonder dat ze er iets van meenemen.
In een tof gesprek-presentatie zit humor, een heldere verhaallijn en een duidelijke boodschap. Je hebt meer impact en mensen zullen met plezier blijven luisteren én er na afloop meer van onthouden.
Het is je wel duidelijk welke optie de beste is.
Hoe je van je presentatie een tof gesprek maakt in plaats van een wachtzaalervaring, vind je op onze blog natuurlijk, of leggen we je met plezier uit in ons boek of in onze workshops.
Maar om je op weg te helpen toch al deze drie tips: