De Pitch Poster: een wetenschappelijke poster mét impact

Liep je al eens rond op een wetenschappelijke posterbeurs? Je wordt getrakteerd op boeiende inzichten en baanbrekend onderzoek. Op inspirerende gesprekken met enthousiaste onderzoekers. Je legt er contacten en bouwt aan je kennis.

Tenminste. Zo zou het moeten zijn.

De kans is groot dat je de posterbeurzen waar jij naartoe ging helemaal niet herkent in bovenstaande beschrijving.

In werkelijkheid is een posterbeurs vaak een ondoordringbaar kluwen waar elke vierkante centimeter papier volgepropt staat met tekst. Zelfs al zou het meest baanbrekende onderzoek er hangen, je zou het niet opmerken.

En weet je wat? Stiekem lijken de receptie en de koffiepauze je een stuk interessanter dan rondwandelen tussen die grote vellen papier.

Honderden werkuren en een massa opportuniteiten gaan tijdens zo’n beurs verloren omdat wetenschappelijke posters niet goed worden gemaakt.

Dat is niet de schuld van de onderzoekers zelf: zij kijken gewoon naar hoe iedereen het doet en bootsen dit na. Logisch.

Maar hier is de harde waarheid: een slechte wetenschappelijke poster heeft evenveel impact als een zandkorrel tegen een bowlingbal. Er beweegt he-le-maal niets.

Het moet echt anders. En dit is ons voorstel.

Meet the Pitch Poster

We ontwikkelden bij The Floor is Yours een nieuw posterformat dat de essentiële informatie over je onderzoek op een toegankelijke en aantrekkelijke manier weergeeft.

De twee basisprincipes zijn:

  • Je poster doet het moeilijke werk. Hij trekt de aandacht en geeft de belangrijkste info op een korte en duidelijke manier weer.
  • Jij geeft extra uitleg als mensen meer willen weten. In het gesprek graaf je dieper. Een QR-code maakt het voor de geïnteresseerden mogelijk om vlot extra info te pakken te krijgen, zelfs als je er niet bent.

Zo ziet een Pitch Poster er uit:

Essential Poster

De vijf onderdelen van een Pitch Poster zijn:

  1. Een korte aantrekkelijke titel, eventueel aangevuld met een meer technische ondertitel.
    => Een titel hoort snel duidelijk te maken waar de poster over gaat. Dat lukt niet als je de titel eerst twee minuten moet analyseren voor je hem begrijpt. (Meer over hoe je een sterke titel maakt.)
  2. Een duidelijke hoofdboodschap die veel ruimte krijgt.
    => Je kan niet verwachten dat de aanwezigen alle info van je poster onthouden. Zorg dat jouw belangrijkste boodschap een centrale pek krijgt op je poster en dat die snel te begrijpen is. Dan onthouden ze toch al zeker dat.
  3. Drie blokken. Eentje voor het probleem, eentje voor de oplossing en eentje voor het voordeel.
    => Probleem, oplossing, voordeel is de basisverhaalstructuur waarmee mensen verhalen aan elkaar vertellen. Je legt in die drie blokken uit (1) wat de uitdaging is die je onderzoekt, (2) welke oplossing je met je onderzoek wil aanreiken en (3) wat de relevantie van het onderzoek is.
  4. Een grote afbeelding.
    => Afbeeldingen trekken de aandacht. Ze zorgen dat mensen stoppen bij je poster. Belangrijk, want als ze dat niet doen is er geen enkele impact. Een afbeelding maakt ook in een fractie van een seconde duidelijk waar je onderzoek over gaat.
  5. Een QR-code en contactgegevens.
    => Via de QR-code kan je heel wat extra info kwijt. Zoals een abstract, referenties, extra data, een hand-out, een link naar je laatste publicatie of projectwebsite of alle andere informatie die je niet kwijt kan op de pitch poster. (Bijvoorbeeld via goqr.me/)
    Dat zijn de vijf onderdelen van een pitch poster. Weersta de verleiding om er meer aan toe te voegen dan dit. Mensen die meer willen weten zullen je aanspreken of de QR-code scannen. En voor je het weet start je een écht gesprek.

We zagen de afgelopen tien jaar bij The Floor is Yours duizenden wetenschappelijke posters passeren. Met een Pitch Poster worden posterbeurzen volgens ons weer plekken waar je onderzoek écht in de kijker staat. Een plek waar je zinvolle gesprekken aanknoopt die je carrière vooruit helpen.

(En als je ons niet gelooft, kan je ons altijd inschakelen om eens zo’n Pitch posterbeurs bij jullie te organiseren. Ideaal om eens te testen op een PhD-day bijvoorbeeld.)