6 stappen naar een goede wetenschappelijke poster (deel 1)
In februari komt ons nieuwe boek uit: Stand Out with Your Scientific Poster. Ben je een onderzoeker die worstelt met het maken van wetenschappelijke posters, of wil je het gewoon beter doen? Dit boek helpt je stap voor stap op weg naar een poster die impact heeft en echt werkt. Zodat jij niet met je vingers staat te draaien op je volgende posterbeurs.
In het eerste deel van deze tweedelige blogpost kijken we naar de eerste zes stappen die je moet nemen om een goeie poster te krijgen. Natuurlijk gaan we in het boek een stuk dieper in op elke stap en krijg je een massa voorbeelden die je op weg helpen. Maar op deze manier kan je toch ook al aan de slag. Meer weten? Onderaan de post staat een kortingscode voor het boek!
De eerste zes stappen gaan over de inhoud
Wat zet je op je poster en wat niet?
Stap 1. Voor welk publiek maak je de poster?
Belangrijk, want als je een studie voorstelt over ‘Het leefgedrag van de Europese hamster in Nederland’, kom je drie soorten mensen tegen: mensen geïnteresseerd in ecologie, mensen geïnteresseerd in hamsters en mensen uit Nederland. Elk publiek heeft een andere aanpak nodig. Stel deze drie vragen om een beter idee te krijgen van het publiek dat naar je poster komt kijken:
- Waar geven ze om,
- Wat weten ze al,
- Welk jargon gebruiken ze
Stap 2. Kies één hoofdboodschap
Een poster is erg slecht in veel informatie overbrengen. Een posterbeurs is immers een chaotische omgeving en mensen staan onder tijdsdruk om zoveel mogelijk posters te bekijken. Zorg er voor dat je poster er helemaal op gericht is om één boodschap over te brengen. Dat is je hoofdboodschap. Laat die op zoveel mogelijk plekken op je poster terugkomen.
Stap 3. Schrijf je introductie
Je hebt zowel een mondelinge introductie nodig, datgene wat je vertelt als je naast je poster staat, als een geschreven introductie die op je poster past. Om een goede introductie uit te werken, schrijf je een probleem-oplossing-voordeel-zin. Waar je eerst het probleem uit de doeken doet dat je behandelt, dan aangeeft wat jij doet in je onderzoek om dat probleem aan te pakken en daarna aangeeft waarom het relevant is voor je publiek. Die zin kan gemakkelijk in het introblok van je poster, maar is ook een prima aanzet voor je mondelinge intro.
Stap 4. Teken een structuurpiramide
Wat komt er naast de introductie of de conclusie nog meer op je poster te staan? Om dat te weten bouw je een structuur piramide. Wat de structuurpiramide net is, voert ons te ver voor een korte blogpost, maar het volstaan om te zeggen dat je op zoek moet naar drie dingen die je hoofdboodschap ondersteunen. Die drie dingen worden de drie blokken op je poster en ga je verder uitwerken.
Een structuurpiramide zal ervoor zorgen dat je niet meer naar een wit blad staat te staren en goed weet wat je op je poster wil zetten.
Stap 5. Schrijf je tekst uit
Mensen lezen ongeveer 100 woorden per minuut in een rustige omgeving waar ze zich kunnen focussen. In een drukke postersessie zakt dat aantal. Daarom: zet maximum 400 woorden op je poster. Dat kunnen ze in die drukke omgeving lezen in ongeveer vijf minuten. Meer tijd hebben mensen echt niet op een posterbeurs.
Stap 6. Maak een hand-out en QR-code
Misschien merk je dat je méér wil vertellen dan 400 woorden. Geen probleem. Gooi al die extra info op een hand-out, of zet een QR-code op je poster die mensen naar een pagina brengt met extra informatie. Mijn favoriete aanpak, is om een fysieke hand-out uit te printen met op de voorkant je poster en op de achterzijde de extra informatie, zoals referenties, een abstract, een link naar een full paper of die ene grafiek die je niet meer op je poster kreeg.
Volgende blogpost gaan we dieper in op hoe je een poster maakt die de aandacht trekt met zijn titel, afbeeldingen, data en zoveel meer.
Een waardevolle case
Xena Serifova (KULeuven) is een van de onderzoekers die het boek las en er mee voor zorgde dat het nog beter werd. Naast het format van de gewone expertposter, leggen we in het boek ook het format van de Pitch poster uit.
De Pitch poster is ideaal geschikt wanneer de leesbaarheid van je poster in het gedrang komt (bij een online posterpresentatie of als je poster geprojecteerd wordt bijvoorbeeld) of wanneer je voor een publiek staat dat niet volop expert is ( tijdens een research day of een breed congres bijvoorbeeld). Xena trok haar stoute schoenen aan en maakte een pitch poster van haar onderzoek. Die gebruikte ze op haar congres. Hoe dat ging?
QUOTE XENA
“De poster had succes (er stonden al mensen klaar om me aan te spreken nog voordat ik hem volledig had opgehangen). Ik heb verschillende onderzoekers gesproken en ook afspraken gemaakt om in de toekomst, wanneer ik wat meer resultaten heb, gezamenlijk onze bevindingen te bespreken. Bovendien ontving ik een veelbelovend voorstel voor een mogelijke samenwerking rond EEG-data van OCD-patiënten. Kortom, ik ben zeer tevreden over zowel het evenement als de impact van de poster. Ik ga het pitch-format zeker nog gebruiken in de toekomst. Nogmaals heel erg bedankt voor alle waardevolle tips!”
Bestel het boek vooraf met korting
Ben je benieuwd naar het boek? Bestel het dan in voorverkoop via deze link: https://www.lannoo.be/nl/stand-out-your-scientific-poster en gebruik code stand10. Je krijgt dan 10% korting en gratis verzending. We sturen het boek dan naar je op van zodra het in februari beschikbaar is. Code is geldig tot 06/02/2024.
We geven ook workshops over het maken van wetenschappelijke posters. Alle info daarover vind je hier.