Hoe zorg je dat je online publiek reageert?

Heb jij het al meegemaakt als spreker bij een online les of presentatie: je stelt een vraag, wacht, en blijft wachten… ? Best vervelend wanneer niemand reageert.

‘Waarom gaat het bij jou wel zo vlot?’ vraagt een deelnemer me tijdens de workshop over online presenteren. Ze is docent en worstelt met interactie tijdens haar online lessen. ‘Het begint eigenlijk al de eerste seconden dat je online bent,’ zeg ik haar. ‘Dan moet je meteen de juiste sfeer voor interactie scheppen.’

De warme huiskamer of kille isoleercel?

Welke eerste indruk krijgt het publiek van jou wanneer ze inloggen? Zien ze gefronste wenkbrauwen en op elkaar geperste lippen, omdat je er verdorie weer niet in slaagt om die slides op het scherm te tonen? Of krijgen ze van jou een uitnodigende glimlach en een ontspannen blik? Als spreker moet jij ervoor zorgen dat deelnemers zich op hun gemak voelen in de virtuele ruimte. Want hoe aangenamer de sfeer, hoe groter de kans dat ze actief zullen deelnemen.

Ik verklap je graag vijf eenvoudige dingen die jij kunt doen om de eerste minuten vlot te laten verlopen:

  1. Test je online tool en techniek lang genoeg op voorhand uit, in plaats van enkele minuten voor de start. Op die manier vermijd je technisch geknoei en stress voor de ogen van de deelnemers.
  2. Wanneer je de virtuele ruimte opent, glimlach dan en kijk in de webcam, zodat je oogcontact met je publiek maakt.
  3. Spreek deelnemers aan met hun voornaam. ‘Welkom Eric. Maria, fijn dat je er bent.’ Als iemand een bericht in de chatbox plaatst, lees het dan voor en zeg de naam erbij.
  4. Stel een vraag, zoals ‘Het weer hier in Antwerpen is vreselijk, dus ideaal voor een webinar. Hoe is het bij jou?’ en laat de deelnemers antwoorden via de chatbox. Je krijgt meteen aanknopingspunten voor een informeel praatje terwijl de andere deelnemers inloggen.
  5. Open de virtuele ruimte enkele minuten voor het officiële startmoment. Meestal zijn er al enkele vroege deelnemers. Verwelkom hen en start het gesprek, zodat deelnemers die nadien inloggen meteen het gevoel hebben in een warme huiskamer te stappen, in plaats van een koude isoleercel.

Maak het hen gemakkelijk

‘Hoe zou jij het klimaatprobleem oplossen? Geef je antwoord in de chat.’ Denk je dat je veel reacties krijgt op deze vraag? Waarschijnlijk niet. Waarom? Omdat de vraag te breed is en niet zomaar snel te beantwoorden.

Maar wat als ik je in een poll laat kiezen uit vijf opties? De kans is groot dat er dan wel reacties komen. Want deze keer is de inspanning klein en blijft het antwoord anoniem.

Merk je als spreker toch dat er niet veel antwoorden binnenkomen, dan kun je het publiek aanporren. Bijvoorbeeld: ‘Ik zie dat er al 11 personen hebben geantwoord, wat vinden de vijf anderen?’. Een poll werkt prima om een reactie uit te lokken bij een grote groep deelnemers. Nadien kun je dan vragen om in de chatbox te schrijven waarom ze voor een bepaalde optie kozen.

Gebruik het met verstand

We staren ons soms blind op interactie. Alsof een online presentatie zonder polls of breakout rooms even erg is als een café zonder goede koffie. Natuurlijk is betrokkenheid van het publiek belangrijk, want je boodschap blijft er beter door hangen. Maar gebruik het met verstand. Je publiek wil in de eerste plaats luisteren en iets bijleren van jou, in plaats van zichzelf te moeten outen.

Wil je deelnemers per drie samen zetten? Prima, ik doe dat ook regelmatig in onze workshops, om feedback aan elkaar te laten geven. Maar misbruik die breakout rooms niet, want dan hebben ze een averechts effect. Daarom beter een korte presentatie die to-the-point is, met op het einde ruimte voor vragen, dan een uitgerekte sessie met geforceerde uitwisseling.

Ik zou je nu kunnen vragen wat jij denkt van interactie. Maar ik doe het niet. Vertel me liever binnenkort welke tips jij hebt toegepast en hoe het publiek erop reageerde.