Hoe drink jij het liefst koffie? Over polls en poll fatigue

Ellen start haar online presentatie met een vraag: ‘Hoeveel vrouwen hebben in 2018 borstkanker gekregen in België?’ We zien 5 opties, van 2.500 tot 20.000.

Polls. Ze zijn het lievelingetje van veel sprekers. Logisch ook, want het is een laagdrempelige manier om toch in interactie te gaan met je publiek. Alleen gebruiken sprekers polls niet altijd op de beste manier.

Hier enkele do’s and don’ts die ook jouw online presentatie extra power geven. Wat doe je bijvoorbeeld als niemand reageert?

En ja, er is ook koffie!

Hoe eerder, hoe beter

Het was een goed idee van Ellen om al in haar intro een poll te stoppen. Haar publiek voelt zich meteen betrokken en zowat iedereen reageert. Had Ellen gevraagd om te antwoorden via de chat, dan zouden waarschijnlijk maar een handvol in actie zijn geschoten.

Wacht dus niet te lang met je poll. Gebruik die om je thema te introduceren, of om meer te weten te komen over je publiek. Peil bijvoorbeeld naar hun voorkennis over het onderwerp, of hun noden (‘Waar worstel jij vooral mee?’).

Hou het simpel

Bij een poll moet je de vraag gemakkelijk begrijpen. Kort en eenvoudig is dus de boodschap. Maar stem ook de antwoorden af op je publiek.

Neem Ellens vraag over het aantal Belgische vrouwen dat in 2018 de diagnose van borstkanker heeft gekregen. Best complex, toch? En het verschil tussen 2.500 en 20.000 is moeilijk te vatten. Zou het niet zinvoller zijn om te vragen hoeveel Belgische vrouwen in hun leven borstkanker ontwikkelen? Van één op vijf tot één op tien? Dat is dan wel een cijfer dat blijft hangen.

Welke vraag verkies jij: de oorspronkelijke of de herwerkte?

Oorspronkelijk:
Hoeveel vrouwen hebben in 2018 de diagnose van borstkanker gekregen in België?
• 2.500
• 5.000
• 10.000
• 15.000
• 20.000

Herwerkt:
Hoeveel Belgische vrouwen ontwikkelen in hun leven borstkanker?
• 1/2
• 1/5
• 1/7
• 1/10

Doe iets met de info die je krijgt

Als bijvoorbeeld blijkt dat één op zeven vrouwen borstkanker krijgt, vergelijk dat dan met andere landen in de wereld, of met andere vormen van kanker. En ga in op het feit dat weinig of net veel personen het goede antwoord hebben gegeven. Je kunt dan verder vragen, bijvoorbeeld ‘Lijkt je dit veel, of net weinig? Laat het me even weten in de chatbox’.

Wat als niemand reageert?

Een dode tot leven wekken lukt niet, ook niet met een poll. Maar er zijn wel een aantal dingen die je toch kunt doen om het aantal reacties te verhogen:

Vermijd ijzige stilte: een vraag stellen en dan minutenlang zwijgen, terwijl je hoopt dat iemand reageert, werkt niet. Overloop beter luidop de antwoordopties. Waarschijnlijk heb je al enkele antwoorden ontvangen, nog voor je bij je laatste optie bent.

Spoor je publiek aan om te antwoorden: stel dat vijf van de tien personen hebben gereageerd. Zeg dan: ‘Ik zie dat er al vijf hebben geantwoord. Waar zijn de anderen? Ben je nog aan het nadenken? Ik wil minstens acht antwoorden zien. Ja, de antwoorden komen binnen! Zeven, acht, de laatste twee nog …?’

Hoe drink jij je koffie liefst?

Een workshopdeelnemer vond een trucje om deelnemers te activeren. Ze stelt dan de vraag:

Hoe drink jij je koffie liefst? (meerdere antwoorden mogelijk)
A. Zwart
B. Met melk
C. Met suiker
D. Ik drink geen koffie

Daarop krijgt ze dan veel antwoorden. ‘Jullie zijn er dus toch!?!’ zegt ze dan. Na die vraag is de responsgraad op haar polls plots veel hoger. Ook eens proberen?

Polls gebruiken in je volgende presentatie? Een prima idee. Maar zorg voor heldere vragen en doe er iets mee. En overdrijf niet, want dan krijg je poll fatigue. Akkoord?

  • Helemaal eens
  • Twijfel nog
  • Niet eens
  • Ik wil koffie!

Leer je graag meer over hoe je kunt scoren met je online presentaties? We komen graag virtueel bij je langs voor een interactieve to-the-point workshop ‘Hoe presenteer je online?’.