4 tips om de aandacht van je publiek vast te houden
Soms loopt een presentatie niet lekker. Je voelt de aandacht van je publiek verslappen, je weet dat je nog heel wat info moet meegeven en je panikeert: wat moet je doen?
Net zoals een goede grap, staat of valt een presentatie met een goed gevoel voor timing. Bekijk het als een spel dat je speelt met je publiek. Speel je het op de juiste manier, dan blijft je publiek aandachtig.
Presenteren is als balletjes gooien naar je publiek
Elke keer je een brokje informatie presenteert, is het alsof je een balletje naar je publiek gooit: ‘hier is wat informatie. Vang.’ Als je publiek het balletje met informatie vangt, heeft het zijn doel bereikt. Laten ze het vallen of negeren ze het, dan heeft je informatie geen effect.
Tijdens een presentatie gooi je de hele tijd balletjes naar je publiek. Het ene na het andere. Als presentator is het jouw taak om ervoor te zorgen dat ze die balletjes, die informatie, kunnen blijven verwerken.
Tip 1: Gooi nooit te veel moeilijke balletjes na elkaar
Gooi je de hele tijd moeilijke en onhaalbare balletjes, dan besluit het publiek dat de presentatie niet voor hen is en stappen ze uit het spel. Dat is het moment dat ze op hun smartphone beginnen tokkelen of mails beantwoorden.
Het is daarom belangrijk dat je wat afwisseling in je informatie steekt. Gooi soms wat gemakkelijkere en soms wat moeilijkere informatie in hun richting, want daar zijn de experten blij mee. Er is geen enkel probleem met een moeilijke bal, maar als elk informatieballetje dat je gooit een moeilijk te vangen effectbal is die ergens naar de hoek van de ruimte vliegt, zal het publiek al snel besluiten dat zij niet degenen zijn voor wie dit spel (of deze presentatie) bedoeld is.
Tip 2: Vat regelmatig samen
Na een moeilijke bal kan je een korte samenvatting geven. Je zegt dan iets zoals: ‘Dit stuk was even ingewikkeld, maar wat ik wil dat je er van meeneemt is dit: (…).’ Door die korte samenvatting te geven, vertel je het publiek: ‘Ik weet dat ik even wat moeilijke balletjes heb gegooid, maar hier is een gemakkelijk balletje zodat je weer kan meespelen.’
Het is een heel goede tactiek om af en toe een meer expert-gerichte uitleg in je presentatie te stoppen.
Tip 3: Gooi je balletjes niet te snel
Ken je van die mensen die door hun slides razen? De ene slide, grafiek of tabel volgt de andere in sneltempo op en op het einde – wanneer de spreker merkt dat die nog maar drie minuten heeft – begint hij zelf slides over te slaan.
Wanneer je informatie te snel naar je publiek gooit, geef je hen geen tijd om de info te verwerken. Het enige wat ze dan kunnen doen is in paniek proberen elk balletje te vangen, … of stoppen met meespelen. Twee keer raden welke optie de meeste mensen na vijf minuten in je te snelle presentatie zullen kiezen.
Tip 4: Gooi niet teveel balletjes tezamen
Vaak presenteren mensen slides die propvol staan. Achtergrondschets, experimentele opzet, grafieken, conclusies: allemaal samen op één slide. En ondertussen ben je nog aan het praten ook.
Wanneer je zo’n overvolle slide toont, krijgt je publiek plots heel veel balletjes tegelijk naar het hoofd gegooid.
Zelfs als ze het willen, kúnnen ze die niet allemaal samen vangen. En dus moeten ze kiezen welke balletjes ze alsnog vangen.
Oplossing: toon één idee per slide en bespreek alles wat je op je slide zet.
Hoe vliegen de balletjes in jouw presentatie?
Wissel jij moeilijke informatie af met gemakkelijke? Voorspelbaar met verrassend? Snel met traag? Droog en efficiënt met speels en leuk?
Doe je de hele tijd hetzelfde, dan ben je iemand die informatie opdreunt. Je publiek haakt dan snel af. Afwisselende balletjes in alle vormen en maten zorgen ervoor dat ze blijven meespelen.