Laat die blind date achterwege

Stel: je kent me nog niet. Het toeval wil dat we een blind date hebben. Wat verkies je? Optie A: je laat alles in mijn handen en je gaat voor de complete verrassing. Optie B: je wilt bij de start toch al weten wat het plan is, zodat je – indien nodig – nog kunt ontsnappen.

Moest ik jou zijn, zou ik voor optie B gaan.

Bij presentaties gebeurt hetzelfde. Je publiek wil graag zo snel mogelijk weten wat er staat te gebeuren. Ze hebben de titel misschien al gelezen en eventueel een korte beschrijving, maar veel meer weten ze nog niet.

Je publiek wil graag zo snel mogelijk weten wat er staat te gebeuren.

Wat gebeurt er als je publiek te lang moet wachten? Dan geraakt hun geduld op en trekt hun aandacht naar andere oorden. En ze daarna terug aan boord hijsen kost bakken moeite.

Het voorbeeld van de YouTuber

Tijdens onze presentatieworkshop stelt een deelnemer haar onderzoek voor. Ze begint over de Spaanssprekende migratie naar de VS. We krijgen cijfers over het belang van het Spaans en info over het feit dat de halve westkust van de VS ooit deel uitmaakte van Mexico. Dan introduceert ze het concept ‘code switching’.

Waar gaat dit nu eigenlijk over? Na vijf minuten weet ik het nog steeds niet. De aanloop is zo lang dat ik het noorden kwijtraak.

Uiteindelijk blijkt haar onderzoek te gaan over succesvolle YouTubers die een mix van Spaans en Engels gebruiken. Maar waarom is ze daar niet meteen mee gestart?

De eerste drie minuten

Hoe doe je het dan wel? Maak als spreker tijdens de eerste drie minuten van je presentatie duidelijk waarover het gaat en waar je met hen naartoe wilt.

Trek eerst hun aandacht. Laat een foto zien van zo’n YouTuber of een kort videofragment. Vertel hoeveel volgers hij heeft en dat hij een mix van Engels en Spaans gebruikt. Door te starten met een concrete case van een YouTuber geef je meteen een gezicht aan je thema.

Dan ga je in op de uitdaging en wat je daaraan wilt doen. Waarschijnlijk is er nog maar heel weinig geweten over dit fenomeen van talen te mengen en wil je dat verder onderzoeken.

Ten slotte geef je een overzicht van wat het publiek te wachten staat en vertel je kort iets over jezelf. En dit alles doe je in de eerste drie minuten.

Maar er is één grote uitzondering op de regel

Van sommige sprekers weet je gewoon dat het altijd goed is, ongeacht het thema. Je hangt aan hun lippen, vanaf hun eerste woord. Dan maakt het niet uit waar ze je heenvoeren. Het komt altijd goed.

Reken je jezelf tot deze categorie? Gefeliciteerd! Doe vooral zo voort.

Zo niet: je weet nu wat je te doen staat. Laat die blind date achterwege en ga voor de heldere drie minuten-intro.

Je leert er meer over in ons boek ‘The floor is yours’, of kunt dit oefenen tijdens onze workshops.