Is een TED-presentatie iets voor jou?

Voor alles wat fans op handen dragen, vind je ook tegenstanders. Dat was vroeger al zo bij The Beatles of The Rolling Stones, en vandaag evengoed bij personen zoals Donald Trump of events zoals TED.

Want ik hoor wetenschappers regelmatig zeggen dat ze vooral niet als TED willen presenteren.

Als je het nu in Keulen hoort donderen, even een woordje uitleg over TED. Het zijn bijeenkomsten waar invloedrijke personen maximum 18 minuten krijgen om ‘de presentatie van hun leven’ te geven voor een breed publiek. Online scoren de video’s van TED-presentaties erg goed.

Maar waarom lokt TED zoveel emotie uit? En doe je het beter wel of niet als TED?

De lovers: helder en prikkelend

Voor de fans van TED zijn die presentaties een verademing, als alternatief voor de saaie en onduidelijke uiteenzettingen tijdens congressen, studiedagen en meetings. De tijdslimiet van 18 minuten is heilig, waardoor niemand eindeloos blijft palaveren. TED selecteert zelf sprekers die het goed kunnen vertellen en de generale repetitie vooraf maakt dat ze voorbereid op het podium stappen.

De haters: te veel show

Ligt de nadruk te sterk op entertainment en te weinig op inhoud? Volgens sommigen wel. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je een wetenschappelijk onderzoek zodanig moet versimpelen, om toch maar een breed publiek aan te spreken? Of dat je op de wc-pot gaat zitten, of in je onderbroek presenteert om aandacht te trekken?

Voor iemand als Simon Sinek is het makkelijk: hij kan zijn idee in drie woorden samenvatten: start met ‘waarom’. Zeg eerst waarom je iets doet, voordat je uitlegt wat je precies doet. Zijn presentatie is meer dan veertig miljoen keer bekeken op ted.com.

‘Maar als wetenschapper is het toch niet mogelijk om je verhaal zo simpel te vertellen?’, hoor ik je denken.

Wie volg jij: de lovers of de haters?

Een eerste belangrijke vraag is: bij wie wil jij met je presentatie een verschil maken? De experten in je vakgebied, die je thema door en door kennen? Dan hoef je misschien niet meteen alle trucs uit de kast te halen om hun aandacht te trekken. Tenzij jij de vijftiende spreker bent op een congres over darmkanker, met nog maar eens een uiteenzetting over een onderzoeksaanpak.

Wil je dat jouw verhaal blijft hangen, niet alleen bij de vakexperten, maar ook die uit andere disciplines, bedrijven en mogelijke financiers? Dan is de TED-stijl wél geschikt. Want hoe meer je de aandacht trekt en een helder verhaal brengt, hoe groter de kans dat ze nadien over je spreken, interessante feedback geven of voorstellen om samen te werken.

Waarom VIB koos voor de TED-stijl

VIB, het Vlaams Instituut voor Biotechnologie, organiseert jaarlijks het VIB Seminar, waarop medewerkers hun onderzoek voorstellen aan de ongeveer 800 aanwezigen.

De VIB-presentatoren deden het uitstekend, met een publieksscore van 4,5/5!

Science events manager Evy Vierstraete vertelt ons hoe dat vroeger verliep: “De mensen die geselecteerd werden via hun abstract werden helemaal niet getraind. Velen probeerden hun onderzoeksverhaal in een presentatie te persen, met te veel technische details. Bijgevolg werden deze sessies weinig bijgewoond en waren de presentaties niet toegankelijk voor administratief of technisch personeel.”

In 2018 besloot VIB om de TED-stijl te gebruiken voor hun Seminar. Het klopte aan bij The Floor is Yours om de sprekers vooraf te trainen in public speaking.

Evy Vierstraete: “De TED-stijl zorgde ervoor dat de presentaties voor veel meer mensen toegankelijk waren en de aandacht behouden bleef. De sessie ‘VIB Scientists on Stage’ was de best geëvalueerde sessie met een score van 4,5/5.”

Daarom besliste VIB om de formule ook in 2019 toe te passen.  Evy Vierstraete: “Iedereen was het erover eens dat dit format herhaald moest worden!”

De gulden snede?

Toch liever geen TED-stijl voor jou? Laat de show dan achterwege. Ja, ik meen het! Maar als tegenprestatie vraag ik je wel om je presentatie glashelder te maken. Dat betekent:

  • dat je goed nadenkt over de boodschap die je wilt meegeven, in een taal die je publiek begrijpt,
  • dat er een duidelijke structuur in je presentatie zit en
  • dat je je presentatie vooraf inoefent, zodat je goed voorbereid bent.

Want tegen TED zijn is geen excuus om een geïmproviseerd praatje te houden dat niemand begrijpt.

In ons boek ‘The floor is yours’ nemen we je stap voor stap mee, van brainstorm tot applaus, zodat ook jij je publiek weet te begeesteren met je volgende presentatie. Of we komen graag bij jou langs om, net zoals voor het VIB, een workshop public speaking te geven.


Gebruikte foto’s: