Een sterk einde? Zo doe je het
Maak jij ook weleens een noodlanding tijdens je presentatie? Dat je plots op het einde komt en niet weet hoe je moet stoppen?
‘Dat was het. Dank voor jullie aandacht.’ Er volgt een flauw applaus. Het publiek valt uit de lucht, want had niet zien aankomen dat het je einde was.
Waarom stop je beter niet met zo’n noodlanding?
Het is te bruusk. Je publiek wil kunnen voelen dat het einde in zicht is. Maar vooral: jij moet ervoor zorgen dat je publiek je hoofdboodschap mee heeft, in plaats van ‘Euh, waarover ging het nu precies?’ En daar dient het einde dus voor.
Daarom enkele tips voor een krachtig einde.
Zorg ervoor dat je jouw presentatie afsluit met de volgende drie elementen:
- Zet alles nog even op een rijtje. Herhaal wat je probleem of uitdaging was, welke oplossing je daarvoor hebt gevonden en hoe je ertoe bent gekomen.
- Waarom is dit nu relevant (voor je publiek)? Geef kort mee wie beter kan worden van je oplossing en welke volgende stappen daarvoor nodig zijn.
- Call-to-action. Richt je tot het publiek met een oproep om iets te doen, zoals ‘Ik nodig je allen uit om de strijd tegen huidkanker aan te gaan. Dus de volgende keer dat je de zon ziet schijnen, denk eraan om goed te smeren.’ Het zit helemaal goed als je laatste zin gelinkt is aan de opener die je bij de start van je presentatie gebruikte.
En vergeet niet om op het einde
- een brede glimlach te tonen ?
- je naam en contactgegevens op de laatste slide te zetten.
***
Bronnen:
- Animatie: via GIPHY
- Photo homepage by Priscilla Du Preez on Unsplash