Het publiek uit je handen laten eten? Claudia toont ons hoe
Claudia stapt naar voren. Klaar om haar project voor te stellen. De aanwezige onderzoekers spitsen de oren. Aan welke presentator zullen ze straks hun stem geven?
Het is dag drie van de workshop die ik aan de Mexicaanse universiteit BUAP geef. Vandaag krijgen de deelnemers de kans om hun eigen project voor te stellen. Helder en overtuigend.
Vier presentatoren zijn Claudia al voorgegaan. Met middelmatige presentaties. Weinig vuur, maar duidelijk genoeg om straks ten minste een paar stemmen van het publiek in de wacht te slepen.
Het project van Claudia gaat over uitwisseling tussen jongeren uit boerenfamilies in Europa en Afrika.
‘Dit is Rebecca’, zegt Claudia en ze toont een foto van een blank meisje met lange blonde haren. ‘Ze is Duitse. Samen met haar ouders woont ze op een boerderij. Ze houden er schapen en paarden.’
Dan laat ze een foto zien van een gekleurd meisje met zwart haar. ‘Dit is Sebin uit Tunesië. Sinds haar 14 is ze wees. Dankzij een moestuintje zorgt ze voor haar eigen eten en verdient ze wat geld.’
‘Wat zou er gebeuren als we deze meisjes de kans zouden geven om elkaar te leren kennen? Om te vertellen wie ze zijn, wat ze doen en waarom dat belangrijk is voor de wereld.’
Na 3 minuten moet ik Claudia de mond snoeren. Het is me nog niet helemaal duidelijk wat ze precies gaat doen in haar project. Maar de tijd is om.
Tijdens de stemronde haalt Claudia met glans de publieksprijs binnen. Zelfs al haperde ze soms wat. De deelnemers geven toe dat ze de projecttoelichting niet zo duidelijk vonden.
Waarom wint Claudia?
Ze start met een concreet verhaal
Claudia maakt haar project tastbaar, simpelweg door er twee personen en gezichten op te plakken. Het publiek kan zo meteen in de leefwereld van de betrokkenen duiken.
Ze durft een verschil te maken
In het land der blinden is eenoog koning. Claudia durft het aan om anders te zijn dan de andere presentatoren. Dat maakt het publiek meteen aandachtig en vatbaar voor haar boodschap.
Haar hoofdboodschap is helder en overtuigend
Claudia slaagt erin om haar hoofdboodschap helder en overtuigend te brengen. De uitwerking van haar project is dan weer zwak, maar dat weerhoudt de kiezers niet om voor haar te stemmen.
Wil je scoren met je presentatie? Start dan met een verhaal. Met spelers. Geef ze een naam en een gezicht. Je zult merken dat het publiek uit je handen eet.