Slidedesign voor dummies

Omdat onderzoekers vaak struikelen over het design van hun presentatie, toon ik hieronder het voor/na resultaat voor een aantal recent herwerkte slides. Extreme slide make-over!

Ter info: Marianne werkte op voorhand zelf een ruwe thesispresentatie en structuur uit waarmee we dan samen aan de slag gingen. De masterproef in de richting huisartsgeneeskunde onderzocht de vraag of huisartsen hun griepvaccinaties gezamenlijk kunnen organiseren om zo de werklast te verlagen.

1. Weg met het watermerk

Marianne wilde haar presentatie starten met een verhaal. De allereerste slide is daarom een afbeelding van een huisarts die tot over zijn oren in het werk zit. Op de oorspronkelijke slide stond een watermerk. Om het watermerk te verwijderen, hebben we de foto voor €2 aangekocht.

Ik zie nog altijd onderzoekers die foto’s met een watermerk van het internet plukken en zo in hun presentatie of poster gebruiken. Dat komt onprofessioneel over én is illegaal. Je kan daar mee lachen, maar er zijn meer en meer rechtszaken tegen kleine Belgische organisaties die onterechte foto’s gebruiken. Er bestaan zelfs Belgische bedrijven die dat actief opsporen voor persagentschappen. (Lees hier en hier nog meer.) Koop die foto dus even. Ik ben zeker dat er nog €2 (presentatie) of €15 (poster) van je onderzoeksbudget af kan.

2. Je titelslide

Aan de titelslide deden we bijna niets en toch maakt het een verschil. Door de titel in een groen kader te zetten, komt het professioneler over. Voor de rest bleef ik van de tekst af, maar als ik kon kiezen zou ik misschien de ondertitel en de namen schrappen en die mondeling vermelden. Marianne had echter liever dat ze bleven staan.

Een gelijkaardig voorbeeld van een titelslide herwerkte ik tijdens een presentatieworkshop. Voor deze herwerking nam ik een foto als achtergrond (dat is mooier en je weet ook direct dat het onderzoek over een vis gaat) en plaatste de tekst in een blauw kader. Ik splitste de titel ook op in een hoofd- en een subtitel zodat die leesbaarder werd.

3. Zoek de hoofdboodschap

Marianne deed een uitgebreid demografisch onderzoek naar de artsen in haar regio. Het eerste ruwe slidedesign had veel tekst. Het duurde ook te lang om alle puntjes te behandelen: ze kreeg maar 10 minuten om haar presentatie te geven, dus ze moest schrappen wat niet noodzakelijk was.

Schrappen doe je door de hoofdboodschap te zoeken. De hoofdboodschap van deze slide was dat artsen uit Kontich hetzelfde demografisch profiel vertonen als de andere huisartsen van België. Die hoofdconclusie hebben we op de slide laten staan en de rest is geschrapt. Het idee was: als Marianne toch meer wil vertellen dan haar hoofdboodschap, kan ze dat nog altijd doen, maar het hoeft niet.

Het icoon is een kleine herwerking van een icoon op thenounproject.com

4. Dood aan de bulletpoint!

Neem een tekst, voeg er wat bulletpoints aan toe en je slaapdrankje is klaar!

Ik heb een hekel aan bulletpoints: ze maken je slides instant-slaapverwekkend. Vermijd ze door bijvoorbeeld te werken met een kader en een afbeelding. Met de tijdslimiet in het achterhoofd, schrapte Marianne ook de puntjes die ze toch niet zou behandelen tijdens de presentatie.  Het icoontje vonden we wederom op thenounproject.com

5. Hoe kan het beter?

Ook deze slide zouden veel onderzoekers gewoon laten staan. Toch wou ik graag van de standaard kolommetjes af. Het nieuwe design is niet ingewikkeld: het is een groen en een rood blok met tekst. Merk ook op dat we de titel van de slide hebben ingekort. Mensen zien heus wel dat het over de voor- en nadelen van het systeem gaat. Vraag je dus altijd af: hoe kan ik de slide aantrekkelijker maken? En probeer tot je iets hebt dat je mooi vindt.

6.  Schrap in je grafieken

Mijn advies is: schrap zoveel mogelijk in een grafiek, zonder dat het fout wordt. Zelfs de assen konden er in dit geval aan geloven (mijn oud-docent chemische ingenieurstechnieken zal mopperen als hij dit leest!). Zo wordt de slide een stuk overzichtelijker.

Wat het helemaal duidelijker maakt, is dat we de titel hebben geschrapt en de vraag in de plaats hebben gezet. Veel beter dan de combinatie titel + vraag in de oorspronkelijke slide.

Samengevat: grafieken staan vaak te vol en tonen veel informatie die niet wordt behandeld. Schrap die informatie als dat kan. Zet daarnaast de vraag of de conclusie van de grafiek in de titel.

 7. Ga voor eenvormigheid en voor eenvoud

Het eerste ruwe slidedesign zit in de goede richting, maar de afbeeldingen passen niet goed samen en maken het wat rommelig. Door te werken met de eenvormig zwarte icoontjes los je dat probleem op.

In de herwerkte versie komen de icoontjes tijdens de presentatie ook één voor één op de slide te staan. Het publiek ziet dus ‘zes praktische vragen’ en dan het eerste icoontje ‘plaats’. Marianne kan dan praten over het probleem ‘plaats’, om pas daarna het volgende te behandelen.

 Niets voor jou?

‘Allemaal goed en wel, maar ik kan dat niet toepassen op mijn onderzoek’, hoor ik regelmatig. Onzin. Bulletpoints schrappen, foto’s toevoegen of grafieken versimpelen kan elke onderzoeker. Analyseer je slides en kijk hoe het beter kan.

Daarvoor moet je wat tijd nemen, geen designcursus.