Workshop ‘Pitch je onderzoek’

Deelnemers gaan op zoek naar de essentie in hun verhaal

Doelgroep: onderzoekers (en iedereen die in sneltempo indruk wil maken op zijn of haar publiek)

Doel: de deelnemers leren om hun onderzoek in 1 minuut op een heldere en overtuigende manier te presenteren, op maat van de doelgroep (3-minuten variant is ook mogelijk)

Aanpak: een mix van theorie, praktische oefeningen en inspirerende cases. We gebruiken eigen onderzoeksvoorbeelden van de deelnemers, die we vooraf opvragen en verwerken in de workshop. De deelnemers presenteren hun onderzoek tijdens de workshop

Deelnemers: bij voorkeur niet meer dan 15 voor een optimale groepsinteractie, maar we werken ook met grotere groepen van bv. 40 personen

Taal: Nederlands, Engels of Spaans

Locatie: wij komen naar jouw organisatie

Trainers: Hans Van de Water of Toon Verlinden

1 minuut

Je onderzoek uitleggen in 1 minuut? Ja, dat kan! Waarom is dat belangrijk? Omdat het publiek al na 1 minuut beslist of je interessant bent of niet.

Moet je dan interessant zijn? Natuurlijk! Bij een presentatie, een poster of tijdens een gesprek wil je als onderzoeker toch steun, nieuwe ideeën of extra financiering? Daarom leer je tijdens deze workshop niet-experten in 1 minuut warm maken voor je onderzoek.

(We bieden ook de optie aan van 3-minuutpitches indien gewenst.)

Halve of hele dag

Je kunt kiezen uit een halve dag (3 u.) of een hele dag (6 u. exclusief lunchpauze).

Bij de workshop van 6 uur gaan we dieper in op de verschillende technieken en is er meer tijd voor oefeningen. De deelnemers geven in de namiddag hun 1-minuutpresentatie een tweede keer, waarbij ze de tips uit de workshop toepassen en persoonlijke feedback krijgen.

Inhoud van de workshop

Tijdens de workshop komen de volgende thema’s aan bod:

  • Structuur: hoe bouw ik mijn pitch het best op? Wat is het verschil tussen een formele en informele pitch?
  • Aandacht: hoe maak ik mijn pitch boeiend voor mijn publiek?
  • Simpel: hoe vereenvoudig ik een complex verhaal en zorg ik ervoor dat het publiek me begrijpt?
  • Interactie: hoe betrek ik mijn publiek en lok ik vragen uit?
  • Lichaamstaal en stem: hoe gebruik ik ze best om mijn boodschap te versterken?
  • Slides: mogen slides of gebruik ik beter een voorwerp om de aandacht te trekken?

Samen met mijn teamgenoten volgde ik de pitchworkshop. We deden mee aan de Belgische finale van de Cleantech Challenge van AFT Leuven. We hebben heeeeel veel van je tips toegepast en gaven een knallende presentatie! We voelden ons ongelooflijk zeker, de opbouw zat goed en we kregen enkel positieve commentaar over de presentatie!

Het was niet enkel een super interessante workshop maar ook nog eens 100% bruikbaar in de realiteit! Super bedankt! Doe zo voort, het heeft onze visie op presenteren helemaal veranderd! – Jens Cloots, Student Elektro-mechanica, KU Leuven

Prijs

Non-profitorganisaties (inclusief onderwijs- en onderzoeksinstellingen) krijgen 10% korting:

  • voor de workshop van 3 u.: € 895 excl. BTW (1.083 incl. BTW)
  • voor de workshop van 6 u.: € 1.305 excl. BTW (1.579 incl. BTW)

Standaardprijs:

  • voor de workshop van 3 u.: € 995 excl. BTW (1.204 incl. BTW)
  • voor de workshop van 6 u.: € 1450 excl. BTW (1.754 incl. BTW)

(prijzen zijn exclusief verplaatsingskosten per trein vanuit Antwerpen)

Ja, ik heb interesse in de workshop

Workshop + boek 

Het boek ‘The Floor is Yours – Leren presenteren van brainstom tot applaus‘ is de ideale aanvulling bij onze workshops. Het behandelt niet alleen de thema’s uit de workshop, maar gaat er ook dieper op in, geeft extra voorbeelden en biedt handige tools waarmee de lezer meteen aan de slag kan. Een ‘must read’ volgens Jan-Willem Toering, directeur van de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV).

Goed nieuws: als je een workshop boekt, kost het boek slechts €18,00/deelnemer (excl. BTW), in plaats van €25,99 in de winkel. Meer informatie en reviews van het boek vind je op boek.thefloorisyours.be.

Optioneel: feedbacksessie

Een week of twee na het volgen van de workshop (van 3 of 6 uur) laten we de deelnemers hun herwerkte pitch geven en krijgen ze feedback. We gaan samen na wat ze nog kunnen verbeteren. Deze sessie is optioneel, maar ervaring leert dat de deelnemers er veel van opsteken.

Een feedbacksessie van 3 uur kost € 650 (excl. BTW en verplaatsing).

Boek een workshop

Heb je interesse in een workshop? Laat het ons weten. Wij stemmen de workshop verder af op de wensen en behoeften van jouw organisatie.

En als je zou denken dat korter dan 1 minuut écht onmogelijk is: nee hoor, het kan ook in 20 seconden!

Ontdek ook onze andere workshops

Contacteer ons voor meer info