Je onderzoek in de media

Lijkt niemand geïnteresseerd in je onderzoek? Tijdens deze praktische workshop leer je denken als een journalist. We gaan op zoek naar de wow-factor die jouw onderzoek prikkelend maakt.

  • Nieuws wanneer komt onderzoek in de media?
  • Doel en doelgroep wat wil ik bereiken en tot wie richt ik me?
  • Media hoe denken journalisten? En waarom halen ze de foute conclusie uit mijn onderzoek?
  • Wow-factor hoe vertaal ik mijn onderzoek in een aantrekkelijk verhaal?
  • Persbericht hoe ga ik aan de slag? (En hoe verzin ik een aantrekkelijke titel?)
  • Sociale media om mijn boodschap te verspreiden
  • Spreken voor de camera of op de radio
  • Personal branding
  • Voor wie

     

    Onderzoekers, wetenschappers, studenten en professionals, aan universiteiten, hogescholen, overheden, bedrijven en verenigingen.

  • Vorm

     

    Online, op jouw locatie of als blended learning. Een halve of volledige dag, aanvullende sessies zijn mogelijk.

  • Taal

     

    Nederlands of Engels

  • Docent

     

    Toon Verlinden, expert wetenschapscommunicatie en oprichter van The Floor is Yours. Hij trainde al duizenden onderzoekers en professionals in heldere communicatie.

  • Aanpak

     

    Onze workshops zijn steeds:

    Op maat We passen de inhoud aan de doelgroep aan.

    Interactief We betrekken de deelnemers en laten hen meteen de tips uitproberen.

    Concreet Geen eindeloze praatjes, wel praktische tips en herkenbare voorbeelden.

Stel je training samen

  • Workshop

    Deelnemers krijgen tijdens de workshop onze beste tips, met voorbeelden op maat en praktische oefeningen. Je kiest uit een halve of een hele dag workshop. Een ingekorte versie van 1 of 2 uur is ook mogelijk. Op locatie of online.

  • Try-out sessie (optioneel)

    Weten hoe je het moet doen is één ding, maar het toepassen op je eigen thema en meteen feedback krijgen, zorgt voor de beste leerervaring. Dit doen we in een kleine groep van 5 deelnemers tijdens de try-out sessie.

  • Boek (optioneel)

    Ons boek ‘The floor is yours: leren presenteren van brainstorm tot applaus’ bevat nuttige presentatietips en handige tools. Het vormt een ideale aanvulling bij deze workshop.

Voorbeeldcombinaties

  • Een workshop van een hele dag, in combinatie met het boek ‘The floor is yours’.
  • Een online workshop van 9 tot 11 u., gevolgd door twee online try-out sessies in de namiddag met telkens 5 deelnemers per sessie.

Try-out sessie

Met een try-out sessie krijgen de deelnemers de kans om de tips uit de workshop te verwerken en nog meer toe te passen op hun eigen onderzoek of project. Een sessie duurt 1,5 tot 2 uur voor een groep van 5 deelnemers.

Maximum twee weken na het volgen van de workshop laten we de deelnemers tijdens deze try-out sessie zelf hun persbericht voorstellen en krijgen ze feedback. We gaan samen na wat ze nog kunnen verbeteren.

De combinatie van de workshop en een try-out sessie levert het beste resultaat op. We bieden optioneel ook videofeedback aan waarbij deelnemers op eigen tempo de feedback kunnen verwerken.

The Floor is Yours
 

Het boek ‘The floor is yours: leren presenteren van brainstorm tot applaus’ is de ideale aanvulling bij onze workshops. Het boek leert hoe je je onderzoek op een duidelijke en aantrekkelijke manier kan presenteren. Ideaal als je oog in oog komt te staan met een journalist. Het boek geeft extra voorbeelden en biedt handige tools waarmee de lezer meteen aan de slag kan. Ook in het Engels beschikbaar.

Meer info over het boek

Wat vinden de deelnemers?

  • De workshop werd door de onderzoekers van Vlerick erg gesmaakt. Ik ben ervan overtuigd dat degenen die deelnamen aan de sessies meer handvaten gekregen hebben om hun onderzoek aan de man te brengen naar een breed publiek.

    Eva Cools Research Manager, Vlerick Business School

Lees meer over jouw onderzoek in de media in onze blog

  • Waarom je onderzoek (niet) in de media komt

    Waarom komt je wetenschappelijke doorbraak maar niet in het nieuws? Je deed nochtans je best: je werkte een toffe invalshoek uit, contacteerde je communicatiedienst, schreef …

    Lees meer

  • Hoe maak en verstuur ik een nieuwsbrief?

    Deze blogpost helpt je niet om beter te presenteren, maar leert je wel om je onderzoek naar buiten te brengen met een digitale nieuwsbrief. Denk daarbij …

    Lees meer

  • Hoe je de media haalt (en mechanische doping opspoort)

    Droom jij er niet stiekem van om met jouw onderzoek op de radio, de nieuwssites of in de krant te komen? Het overkwam Jeroen Peeters, …

    Lees meer

1 2
  • Pitch je onderzoek

    In 1 minuut je onderzoek of project uitgelegd krijgen voor een jury of een groot publiek? We helpen je om de essentie te vinden en die overtuigend te brengen. Less is more!

    Meer info

  • Hoe presenteer je online?

    Voor een webcam presenteren en toch de volle aandacht van je publiek behouden? Tijdens deze training leer je waar je op moet letten: van interactie, oogcontact, tot de inrichting van je online studio.

    Meer info

  • Presentatieperformance

    Hoe kom je op het podium zelfzeker over, terwijl de stress door je lichaam giert? Je krijgt praktische tips en oefeningen over lichaamstaal, stemgebruik en interactie.

    Meer info