Wat als je promotor of baas niet van heldere presentaties houdt?

Herken je het? Je bent enkele maanden geleden begonnen als doctoraatsonderzoeker. Na een reeks bijgewoonde seminaries en congressen besef je dat saaie en onduidelijke presentaties de norm zijn binnen je vakgebied. Iedereen doet het blijkbaar zo. Dus jij toch ook?

Saaie en onduidelijke presentaties lijken de norm te zijn.

Of heb je misschien een nieuwe baan? Vervang dan het woord ‘doctoraatsonderzoeker’ door ‘werknemer’. Want in de meeste jobs zie je hetzelfde gebeuren.

Bij je eerste presentatie probeer je nog om een enigszins helder verhaal te brengen. Maar dan vertelt je promotor of baas je dat je het eigenlijk iets te simplistisch hebt voorgesteld en dat je wat meer data op je slides moet zetten. Wat dan?

We krijgen de noodkreet regelmatig van deelnemers tijdens onze workshops:

‘Ik begrijp wel dat je met saaie en onduidelijke presentaties niets bereikt, maar wat als iedereen het zo doet en mijn promotor verwacht dat ik het ook doe?’

Hoog tijd dus om je te wapenen tegen de opmerkingen van je promotor of baas! Je krijgt van ons een arsenaal argumenten, zodat je de volgende keer een overtuigend antwoord kunt geven.

Ben je er klaar voor?

Stap 1: waarom zou je?

Het is toch veel makkelijker om gewoon te doen wat je promotor of baas vraagt? Waarom zou je je moeilijkheden op de hals halen?

Omdat de impact van saaie en onduidelijke presentaties nihil is. Ze zorgen voor massaal tijds- en energieverlies.

Als je presenteert wil je toch impact? Zoals meer steun voor je project, nuttige feedback of misschien extra financiering? Daarvoor heb je heldere en overtuigende presentaties nodig.

De cruciale vraag: wie is er verantwoordelijk voor jouw verdere carrière? Je promotor/baas? Of jij zelf?

Jij! Jij moet ervoor zorgen dat wat je doet resultaat oplevert. En als je na enkele presentaties merkt dat ze geen impact hebben, dan moet je het anders aanpakken.

En is dat geen overtuigend argument voor je promotor of baas? Dat je zoekt naar de presentatievorm die de grootste impact oplevert?

Stap 2: stap in de schoenen van je promotor of baas

Waarom wil je promotor of baas dat je saai en onduidelijk presenteert? Vaak uit gewoonte en/of uit angst.

Je promotor of baas heeft geleerd dat, hoe beter opgeleid je bent, hoe moeilijker je moet communiceren. Als niemand je begrijpt kom je slim over, ja toch? Dat was decennialang het heersende idee. En tradities dienen om in stand te houden.

Maar we leven in een wereld met enorme maatschappelijke uitdagingen, zoals klimaatverandering, die enkel op te lossen zijn door samen te werken, vanuit verschillende vakgebieden. Om dat te kunnen, moet je elkaar kunnen begrijpen. En dat lukt enkel door helder te communiceren.

Daarnaast is er een overaanbod aan informatie. Wil je dus dat mensen naar je luisteren, dan zal je het boeiend en overtuigend moeten brengen. Anders swipen ze meteen weg.

Iets veranderen wat je jarenlang op dezelfde manier hebt gedaan, is niet gemakkelijk en zorgt voor weerstand: ‘Ik heb het altijd zo gedaan, dus zal het wel goed zijn.’

Er is ook angst bij heel wat promotoren en bazen. Angst vanuit een verantwoordelijkheidsgevoel. Niemand zal hen met de vinger wijzen als jij saai presenteert, maar wel als jij iets geks doet op het podium …

Waarom wil je promotor of baas niet dat je helder presenteert? Is het uit gewoonte of angst? Eens je beter begrijpt waar de weerstand vandaan komt, zal je ook beter aanvoelen welke argumenten het beste werken. Laat desnoods de eerste keer dat je het uitprobeert de naam van je promotor of baas weg op je slides, zodat niemand hem of haar nadien met de vinger kan wijzen ;-).

Stap 3: toon dat het werkt!

‘Na mijn presentatie kwamen mensen naar me toe, met vragen, maar ook om samen te werken.’

De beste manier om je promotor of baas te overtuigen, is door de positieve impact van je presentatie te tonen.

Zo vertelde een onderzoeker me dat zijn promotor eerst weinig enthousiast was over die visuele slides met icoontjes en nauwelijks tekst. Maar toen de promotor zag hoeveel interesse er was bij het publiek voor de heldere presentatie, draaide hij volledig bij.

Doe het, maar doe het goed! Zodat je kunt zeggen: ‘Met mijn presentaties van vroeger kwam er nooit iemand naar me toe. Nu krijg ik telkens nuttige feedback, stellen mensen vragen en is er zelfs een nieuwe samenwerking uit voortgekomen.’

Enkele praktische tips:

1. Vraag geen toestemming

Indien mogelijk laat je jouw presentatie niet vooraf aan je promotor of baas zien. Want de kans bestaat dat je een ‘njet’ krijgt. Vertel beter achteraf over de impact.

2. Verwijs naar ‘het nieuwe normaal’

Verzamel cases van overtuigende presentaties binnen je vakgebied, zodat je kunt tonen dat je echt niet de eerste bent en dat heldere presentaties stilaan het ‘nieuwe normaal’ worden.

3. Geef ons de schuld

Met The Floor is Yours geven we in heel België, Nederland en ver daarbuiten workshops, aan universiteiten, hogescholen, bedrijven … De kans is groot dat we aan jouw organisatie al één of meerdere workshops hebben gegeven. En dat je organisatie dus wil dat je toepast wat je hebt geleerd in de workshop (want waarom zou ze er anders in investeren?).

Als je promotor of baas zich toch kant tegen jouw heldere presentatie, dan mag je ons de schuld geven en verwijzen naar onze website en ons boek. Dus in plaats van te klagen bij jou, stuurt je promotor of baas beter een mailtje naar info@thefloorisyours.be.

Nog één belangrijke kanttekening!

Vaak hebben we een totaal verkeerde perceptie van onze promotoren of bazen. Zo ziet professor Eric van Breda (UAntwerpen) een angst bij veel doctorandi ten aanzien van de professoren. Die is onterecht vindt hij:

PhD’s denken dat hun professoren superieur zijn in alles. Dit is natuurlijk niet waar. Uiteraard zijn we verder in onze academische carrière en hebben we vermoedelijk heel wat meer presentaties gegeven dan jullie. Maar of die goed waren weten we eigenlijk zelf niet, want opmerkingen worden zelden of nooit gegeven … Uit collegialiteit? Uit beleefdheid? Of uit angst? Maar het uitblijven van discussie uit angst om een vraag te stellen waarop de professor misschien niet direct kan antwoorden, doet je niet groeien. En als er één ding is dat ik wil, maar ook de doctorandi, dan is het juist blijven groeien.”

We zijn en blijven collega’s die elkaar moeten stimuleren. En we zijn net zo leergierig als jullie. Communiceer daarom zo veel mogelijk met je professor over jouw kijk op wetenschap en het uitdragen van wetenschappelijke boodschappen. Niet alleen tijdens officiële momenten, maar ook daarbuiten. Langzaam zal dan je beeld van een professor hopelijk veranderen en ga je zien dat ook professoren niet altijd voldoen aan het beeld van perfectie.”

Je weet nu wat je te doen staat als je de volgende keer weerstand voelt bij je promotor of baas:

  1. Probeer te begrijpen vanwaar de weerstand komt en ga het gesprek aan.
  2. Bewijs dat een heldere presentatie veel meer impact oplevert.
  3. Geef ons desnoods de schuld.

Veel succes!

__

Foto’s (bron:Unsplash):