Je project pitchen in vier stappen

Hoe pitch je je onderzoek of project? Daar schreven we al eens iets over. Deze post is daar een heel praktische toepassing van, waarbij we een projectflyer van BrEA herwerken in vier stappen. 

Je kan deze techniek ook gebruiken als je je onderzoek moet pitchen voor een subsidie, als je wordt aangesproken op een netwerkevent of als je vrienden vragen ‘wat je nu eigenlijk doet’.

Flyer voor en na

BrEA is de alumnivereniging van de ingenieurs van de VUB. Zij willen graag ingenieurs verenigen en hen betrekken bij hun vereniging, maar voelden dat hun communicatie niet altijd doel trof. Hieronder zie je een BrEA-flyer voor en na de herwerking (die ze overigens helemaal zelf na de workshop herwerkten). Hopelijk zie je snel dat de nieuwe versie een stuk duidelijker is en meer aanspreekt. Maar hoe komt dat?

VOOR

NA

Hoe maakten we deze herwerking?

De herwerkte versie is eigenlijk zo simpel als vier vragen beantwoorden en ze op de juiste manier op je flyer zetten.

Eerste vraag: wie is de doelgroep?

BrEA heeft verschillende doelgroepen die een beetje op elkaar lijken, maar wel volledig verschillende interesses hebben. Zoals:

  • de ingenieur die dit jaar afstudeert en waarvan BrEA wilt dat die zich aansluit.
  • de ingenieur die al een jaar of twee werkt en op zoek is naar een netwerk.
  • de ingenieur die al tientallen jaren aan het werk is en op zoek is naar een klankbord bij andere ingenieurs.

Het is moeilijk om één flyer/pitch/poster te ontwerpen voor verschillende doelgroepen. Elke doelgroep heeft immers verschillende verwachtingen en problemen. Je focust dus best op één doelgroep per keer. Dat maakt je taak aanzienlijk gemakkelijker en je boodschap duidelijker. Aangezien BrEA in dit geval vooral nieuwe mensen wil aantrekken, kozen we voor de afstuderende student als doelgroep.

Tip. Wil je een idee of project pitchen? Stel jezelf dan altijd de vraag: voor wie is de pitch bedoeld? Hoe meer je focust op een specifieke doelgroep, hoe beter de boodschap aankomt en hoe gemakkelijker het is om hem neer te schrijven.

Tweede vraag: wat is je hoofdboodschap? Wat wil je dat ze doen?

In het geval van BrEA is dat duidelijk: ze willen dat de afstuderende ingenieur zich bij hen aansluit. In de oude flyer stond dat er niet echt op. In de nieuwe wel. Als je wil dat mensen iets doen na het horen van een pitch of het lezen van een flyer, zeg het dan.

Tip: Wil je een idee of project pitchen? Vermeld je hoofdboodschap altijd luid en duidelijk tijdens je presentatie of – zoals in dit geval – op je flyer. Ga er niet vanuit dat je publiek die hoofdboodschap zelf verzint. Door het te zeggen, is de kans veel groter dat ze het oppikken.

Derde vraag: wat is het probleem waar je doelgroep mee worstelt en hoe los jij dat op?

Met welk probleem worstelen de studenten die BrEA wil aantrekken? Als we de oude flyer mogen geloven, is dat een gebrek aan activiteiten, want dat is in mijn ogen het belangrijkste dat de oude flyer vermeldt.

Maar ‘een gebrek aan activiteiten’ is voor die doelgroep niet echt een probleem of een directe reden om zich in te schrijven: veel studenten hebben een vrij actief sociaal leven.

Na even rond porren tijdens de workshop, kwam het echte probleem naar boven: de studenten houden na hun afstuderen misschien wel contact met hun beste vrienden, maar niet met al die andere toffe mensen uit de groep. En dat terwijl die nuttig en fijn netwerk kunnen zijn. De oplossing voor dat probleem? BrEA organiseert activiteiten zodat je ook met die mensen in contact blijft.

Tip: Pitch je een idee of project? Vermeld altijd wat het probleem is voor je doelgroep EN hoe jij hun probleem oplost. Het zal zorgen dat mensen eerst het probleem inzien en daarna naar je luisteren om te weten hoe jij hen met dat probleem kan helpen. Soms is het wat zoeken voordat je het juiste probleem vindt,maak je daar niet te snel vanaf.

Vierde vraag: welk voordeel haalt je doelgroep er uit?

In het geval van BrEA is aansluiten nuttig voor je professioneel leven: je krijgt een groter, vrij vlot aan te spreken netwerk. Op de oude flyer stond dat niet. Op de nieuwe wel.

Tip: Pitch je een idee of project? Zorg dat je het voordeel voor je doelgroep altijd vermeldt. Misschien is het voordeel van zichzelf duidelijk, maar zelfs dan is het zinvol om het even te vermelden. Ga er niet vanuit dat mensen zelf kunnen verzinnen wat zij er bij winnen als jij hun probleem oplost.

Je hebt nu de inhoud van je pitch. Tot slot moet je het geheel nog designen natuurlijk. Dat is voer voor een andere blogpost, maar hopelijk kan je al zien dat de nieuwe flyer die ze bij BrEA maakten, een stuk aantrekkelijker is dan de oude. Het feit dat hij aantrekkelijker is, maakt dat mensen hem sneller zullen lezen.

En als ze hem eenmaal lezen, ben je met je goed uitgedachte inhoud alvast een reuzenstap vooruit.