Vier tips voor meer succes met je presentaties

Geef jij regelmatig presentaties voor een groot of klein publiek?

Zou je eindelijk eens een presentatie willen geven waarbij niet alleen niemand in slaap valt, maar die ook nog resultaat, aandacht of investeerders oplevert?

In ons boek ‘The Floor is Yours: leren presenteren van brainstorm tot applaus’ vind je hapklare tips om te scoren met je presentatie. Hier alvast vier tips waarmee je meteen indruk maakt.

1.    Start met een verrassing

Niets zo saai als ‘Goedemiddag, ik ben X en werk op de afdeling Y, samen met mijn collega Z’. Vlieg er meteen in met een pakkend verhaal, stel een vraag of begin met ‘Beeld je in dat…’.

Mag je dan niet zeggen wie je bent en waar je werkt? Jawel, maar niet in je eerste zin. Want voor de personen in het publiek maakt het helemaal niet uit of je Suzanne of Willem heet. Ze willen weten of je iets interessants te vertellen hebt. Daarom trek je eerst hun aandacht (verras hen) en vertel je hoe jij tijdens je presentatie een antwoord zult geven op hun probleem. Pas dan willen ze weten wie je bent.

Sharon Savage weet hoe het moet. In haar presentatie over dementie start ze met de zin: ‘Vind jij het ook zo hatelijk als je niet op een woord kunt komen?’ Bekijk de video:

2.    Stop een draadloze presenter in je hand

Presenteer je met slides? Zorg dan dat je niet aan je laptop kleeft. Stap naar het publiek en bedien je slides vanop afstand met de draadloze presenter. Door iets in je hand te hebben, voel je je ook minder ongemakkelijk.

Test de presenter vooraf eens uit. Je hoeft die echt niet naar de laptop te richten, zoals bij de allereerste tv-afstandsbedieningen. En als je op de toets drukt om naar de volgende slide te gaan, boots je beter de klikbeweging niet na met je hele lichaam. Hoe ongemerkter het gebeurt, hoe beter.

3.    Zwijg!

Geef mensen tijd om je boodschap te begrijpen. Las pauzes in tussen je zinnen. Niets is zo sterk als de stilte. Ook tijdens de eerste seconden wanneer je op het podium stapt. Kijk dan eerst even je publiek aan, voor je begint te spreken.

We denken vaak dat we te snel spreken tijdens een presentatie. Maar het probleem is niet zozeer de snelheid, maar het gebrek aan korte pauzes. Het publiek heeft die paar seconden nodig om alle nieuwe informatie een plekje te geven in hun hersenen.

4.    Maximum 20 woorden per slide

Hoeveel woorden gebruik jij normaal op een slide? 50? Nog meer? Het publiek kan niet tegelijkertijd luisteren en een lange tekst lezen. Zeg het daarom met beelden. Of met zo weinig mogelijk tekst.

Het beste aantal woorden per slide? Sommigen beweren 6. Maar voor de meeste sprekers is dat zoals fietsen op een circusfiets: onmogelijk! Wij zijn al tevreden met maximum 20 woorden op je slide. Welke tekst laat je staan? Focus op de essentie. Wat moet je publiek zeker onthouden? Al de rest schrap je. Wil je toch extra informatie delen? Zorg dan voor een handige A4, die je achteraf meegeeft.

Onderstaande slide over een meldpunt voor agressie op de werkvloer telt 67 woorden.

De oorspronkelijke slide met 67 woorden

De presentator wil aan de werknemers van de organisatie vertellen wat het meldpunt voor hen kan betekenen en met wie ze contact kunnen opnemen. De remake ziet er als volgt uit (met fictieve namen):

De remake met 14 woorden

We geven eerst de kernelementen van het meldpunt mee. Nadien tonen we de namen en afbeeldingen van de personen die ze kunnen aanspreken, en ten slotte geven we een e-mailadres mee.

Op papier, als e-book of in het Engels?

Hans en Toon op de Boekenbeurs, bij de voorstelling van de tweede editie van ‘The Floor is Yours’

Weinig tijd? Een saai en complex thema? Last van stress? Te introvert? In ‘The Floor is Yours: leren presenteren van brainstorm tot applaus’ krijg je voor elk probleem een oplossing. Je vindt er ook levensechte voorbeelden, zowel van hoe het niet moet, als van hoe je wel kunt schitteren op het podium. Meer info: boek.thefloorisyours.be.

Wist je trouwens dat…

  • er in de nieuwe tweede editie een extra hoofdstuk zit over hoe je wetenschappelijke posters maakt;
  • we het boek ook in het Engels hebben;
  • én als e-book (ja, ook in het Engels);
  • de winst van het boek nog steeds naar  Toekomst Atelier de l’avenir (TADA) gaat? De organisatie moedigt maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren uit Brusselse aandachtswijken aan tot ondernemerschap in de brede zin van het woord.

En als je echt niet graag leest, dan kan je ook nog altijd een presentatieworkshop komen volgen 😁.

-----------------------------------------------------------
4 extra tips & tricks voor onderzoekers
-----------------------------------------------------------