Hoe onderzoeker Julie De Smedt haar infographic maakt

Of ik eens wilde kijken naar de infographic die Julie De Smedt over haar onderzoek had gemaakt? Ze is onderzoeker bij het Steunpunt Media en het was de eerste infographic die ze ooit in elkaar stak.

Natuurlijk. En ik deel hem ook graag met jullie. Ik ga er zelf niet te veel woorden aan besteden, want ik laat Julie De Smedt graag aan het woord. Zij heeft de infographic immers gemaakt en heeft een boel nuttige tips voor onderzoekers die ook aan de slag willen gaan.

Toch nog dit: Julie is er in geslaagd om het onderzoek van haar en haar collega’s terug te brengen tot de essentie en het op een duidelijke en interessante manier te illustreren. Door in elk blokje van de infographic te focussen op één percentage, wordt je oog over de tekening geleid en word je nieuwsgierig naar wat de andere vergelijkingen zijn. Daardoor blijf je kijken en lees je de infographic helemaal uit.

Door op het einde haar bronnen nog te vermelden (wat je altijd moet doen met een infographic), geeft ze aan dat geïnteresseerden altijd meer te weten kunnen komen over haar onderzoek. Ze geeft Just Enough Relevant Information en dat is goed.

Kijk zelf eerst naar de infographic, voordat we Julie aan het woord laten.

Julie, was het moeilijk om te selecteren wat je wel en niet liet zien?
Ik heb gekozen om maar één analyse uit het onderzoek weer te geven. Daardoor heb ik veel moeten laten vallen. Dat is nodig: je moet in je infographic een coherent verhaal brengen en niet proberen je hele paper weer te geven. Mijn collega’s hadden het moeilijk met het feit dat ik zoveel nuance liet vallen, maar het was ofwel geen nuance ofwel geen infographic. Je moet durven kiezen.”

Waarom heb je de infographic gemaakt?
“Ik wilde meer zichtbaarheid voor ons onderzoek. Ik wilde iets leuk maken waarmee we naar het brede publiek konden communiceren en dat we konden opnemen in onze persberichten en nieuwsbrief. Daarnaast was er ook een persoonlijke drijfveer: ik zocht een toffe creatieve uitdaging.”

Heb je er veel reacties op gehad? En waren die positief of negatief?
“De infographic werd enthousiast ontvangen op twitter, Facebook en LinkedIn. Maar hij werd ook opgenomen in het vaktijdschrift De Journalist en werd uitgeprint en uitgedeeld op het Vlaams Verkeerscongres. Mensen vonden het leuk dat we “zo’n dingen ook deden.” Ik ben dus zeker tevreden met de positieve reacties. Negatieve reacties heb ik niet gekregen.”

Hoe heb je de infographic gemaakt?
“Ik heb eerst onze belangrijkste bevindingen neergeschreven op een kladpapier en ben dan beginnen schrappen tot ik wist wat ik juist wou weergeven. Pas in tweede instantie heb ik mijn computer open geslagen en ben ik begonnen met de uitwerking. Ik ben van nature creatief aangelegd en heb het tekenprogramma Adobe Illustrator al in de vingers. Dat hielp natuurlijk.”

“Ik heb alle icoontjes en afbeeldingen zelf getekend en heb de infographic ook in Adobe Illustrator in elkaar geplakt. Dat was niet gemakkelijk want hoe teken je bijvoorbeeld zoiets als een ‘dodelijk verkeersslachtoffer’? Daarvoor kon ik gelukkig inspiratie halen bij Google. (Opmerking van Toon: je moet natuurlijk niet al je afbeeldingen zelf tekenen of met een programma als illustrator kunnen werken. Hoe je infographics maakt, ook als je er zelf niet veel van kan, lees je hier)”

Ben je er lang aan bezig geweest?
“Ja, alles samen heb ik er toch wel vijftien uur aan zitten prutsen. Dat klinkt veel, maar ik vind het leuk om creatief bezig te zijn en we hebben er ook veel aandacht voor teruggekregen. Daarnaast had ik natuurlijk besloten om alles zelf te tekenen, dat maakt het moeilijker. Het is niet gemakkelijk om een infographic te maken, maar als je gepassioneerd bent lukt het zeker. Het is ook niet voor iedereen weggelegd: als je niet geïnteresseerd bent in het communiceren van je onderzoek, dan moet je er natuurlijk niet aan beginnen.”

Welke raad heb je nog voor andere onderzoekers die een infographic willen maken?

  • Spreek mensen in je omgeving aan die er al wat van kennen. Zij kunnen je helpen en tips geven. (Opmerking van Toon: volg bijvoorbeeld de tips op thefloorisyours.be. Je kan ons ook altijd aanspreken op info@thefloorisyours.be. We reageren altijd.)
  • Als je begint, begin dan niet te groot. Ik begon met één beeld dat ik later uitwerkte tot de hele infographic. Zo doorloop je het denk- en leerproces terwijl je op kleine schaal werkt. Dat maakt het gemakkelijker om nadien aanpassingen te maken.
  • Vraag aan anderen wat volgens hen het belangrijkste deel van je onderzoek is en ga daar mee aan de slag. Het is vaak moeilijk om zelf te zien wat het meest opvallende of belangrijkste punt is in je hele onderzoek.

Nog een afsluitende conclusie: dit was Julie De Smedt haar eerste infographic en hij is wonderwel geslaagd. Laat je dus niet tegenhouden door excuses als ‘ik ben geen designer’ of ‘ik kan niet tekenen’. Elke onderzoeker kan een infographic maken. Hoe? Daar schreven we al eens een blogpost over: leer meer over het maken van infographics.

Meer informatie: