Van boomkikker tot eerste nationaal park van België

Of waarom je best rekening houdt met de belangen van jouw doelpubliek 

 

Stel: je hebt een passie voor boomkikkers.

Je wilt hun leefgebied beschermen.

Je klopt op de deur bij ministers en overheden. Zonder resultaat. Ze liggen niet wakker van boomkikkers.

Dit is het verhaal van Ignace Schops, oprichter van het Nationaal Park Hoge Kempen.

Ignace zag in dat hij er niet zou komen met alleen maar kikkerliefhebbers. Om werkelijk een verschil te maken moest hij het groter zien.

Ignace spreekt vandaag niet meer over boomkikkers, maar over de 24 miljoen die het Nationaal Park jaarlijks opbrengt. Dat vinden de ministers wél interessant, weet Ignace.

Je kunt zeggen: ‘dat is vies, Ignace.’

Maar Ignace heeft zijn doel wel bereikt: de boomkikkers worden met rust gelaten.

Ignace heeft verschillende overheden, Limburgse ondernemers en een bank zover gekregen om zijn wilde plan te steunen. Hoge Kempen is vandaag het enige nationaal park van België.

In juli 2011 kreeg Ignace een eredoctoraat van de UHasselt. Het rijtje van internationale onderscheidingen en prijzen is indrukwekkend.

Ignace weet hoe belangrijk relevantie is.

We schreeuwen uit over de daken hoe belangrijk ons onderzoek wel is. Maar wie luistert er? En vooral: wie doet er iets mee?

De experten in boomkikkers keken in het begin neerbuigend naar Ignace. Nu schurken ze dicht tegen hem aan.

Gaat jouw onderzoek ook over boomkikkers, de snelheid van het licht, of over melktanden?

Stel jezelf de vraag: ligt mijn publiek wel wakker van wat ik wil vertellen? Is het ‘nee’, pas dan je presentatie aan, totdat het antwoord ‘ja’ is.   

—–

In 2008 ontving Ignace Schops de Goldman Environmental Prize, zowat de Nobelprijs van de natuurbescherming.

-----------------------------------------------------------
4 extra tips & tricks voor onderzoekers
-----------------------------------------------------------