De proefbuishamburger

5 tips om jouw onderzoek op de voorpagina’s te zien blinken

Professor Mark Post van de Universiteit Maastricht maakt een hamburger uit spiercellen van een koe. De wereldpers verzamelt in Londen. Daar zal een topkok de hamburger tot een lekkernij omtoveren.

Iedereen praat over het vleesschijfje. Op andere momenten ligt niemand wakker van wetenschap. Waarom? En welke lessen trekken we daaruit voor de presentatie van ons eigen onderzoek?

Ik duik met jou in de trukendoos. Daarin vind je technieken die je zelf kunt toepassen en die een hype hebben ontketend over de hamburger van professor Post.

1. Maak je onderzoeksvoorwerp herkenbaar

Vraag aan een voorbijganger op straat wat een stamcel is. Doe nu hetzelfde, maar vervang ‘stamcel’ door ‘hamburger’. Zie je het verschil?

Een hamburger kennen we allemaal. Door het onderzoek over stamcellen te vertalen naar een herkenbaar voorwerp, namelijk een hamburger, maakt professor Post het breed toegankelijk.

Zoek voor jouw onderzoek naar herkenbare toepassingen of gebruik vergelijkingen. Wie weet communiceren cellen wel met elkaar zoals mensen op Facebook, om maar een voorbeeld te geven.

2. Presenteer je onderzoek in laagjes

Het bericht over de hamburger creëert heel wat online en offline buzz. Vleeseters, vegetariërs, boeren, dokters en wetenschappers… allemaal geven ze hun mening.

De één vraagt zich af wanneer er zo’n hamburger in de winkelrekken zal liggen, de ander kickt op de wetenschappelijke methode of pikt in op de wereldwijde voedselschaarste.

Door te werken in laagjes vindt iedereen wel iets interessants terug. Stem jouw boodschap af op de grootste doelgroep, maar voeg ook elementen toe die de experten interesseren.

3. Geef de zintuigen ook wat

Ik hoor de hamburger in de boter sudderen, terwijl de kok er rodebietensap aan toevoegt. Het lapje geurt heel subtiel naar vlees. De proevers missen nog wat vet.

Het lijkt een primetime kookprogramma. Wij kijken mee vanop de eerste rij. Ik kan de hamburger haast op mijn tong voelen.

Prikkel de zintuigen tijdens jouw presentatie. Geef voldoende details, zodat het publiek zich kan voorstellen hoe jouw voorwerp voelt of ruikt. Beter nog: toon het in het echt.

4. Zorg voor bling bling

De plaats: een TV-studio in Londen. De hoofdrolspelers: een Britse topkok, proevers uit Oostenrijk en de VS en een professor. Prijskaartje: € 250.000 voor een stukje vlees. De mysterieuze sponsor: Google-medeoprichter Sergey Brin..

Mensen houden van glamour. Koken is erg trendy. Slim gedaan van de onderzoekers om de universiteit te verlaten en voor de show te gaan, met alles erop en eraan.

Probeer het zelf eens tijdens jouw presentatie: wat minder wetenschappelijke sérieux – lees: saaiheid – en wat meer show.

5. Verander de wereld

Door vlees uit stamcellen te maken wil professor Post een antwoord bieden op het wereldwijde voedseltekort, de opwarming van de aarde en het dierenleed door slachting.

Alle artikels en video’s over de hamburger vermelden één of meerdere hogere doelen van het onderzoek. Het is niet zomaar een lap vlees, maar een ontdekking die een impact kan hebben op onze toekomst.

Benadruk hoe jouw onderzoek een verschil maakt en welk potentieel het in zich heeft om de wereld te veranderen.

En wat als je de vijf tips toepast en niet op de voorpagina’s verschijnt?

Bij professor Post lukte het ook niet van de eerste keer. Niet elk type onderzoek leent zich evengoed om te vertalen naar een hapklare brok. En de aandacht trekken van een Googlepaus is evenmin evident.

Maar met de vijf tips ben je alvast goed op weg. Probeer het zelf eens en laat me weten wat de reacties zijn van je publiek.