Je lange publicatie in een korte presentatie. Hoe doe je dat?

Paper to presentatie

Je hebt lang gewerkt aan die paper. Erg lang. Weken, maanden en soms jaren onderzoek gingen er aan vooraf.

De tekst is geschreven in het Engels, gepeerreviewd, teruggekomen met opmerkingen, aangepast, teruggestuurd en – halleluja – eindelijk aanvaard voor publicatie. Dit om maar te zeggen dat je de materie in je paper ondertussen wel door en door kent.

Schrijven, allemaal goed en wel. Maar nu moet je hem presenteren voor het publiek. Hoe begin je dáár aan? Het is immers een lange tekst, tsjokvol vakjargon dat enkel begrepen wordt door mensen die ook met het onderwerp bezig zijn.

Je opent PowerPoint en begint te tikken.

Maar wacht. Het kan overzichtelijker. Voordat je PowerPoint opent, denk dan even na over de onderstaande vragen. Schrijf je bedenkingen op in Word of op een blad papier. Als je dat doet, heb je na afloop een degelijke outline voor een presentatie die je publiek kan begrijpen.

… en dan mag je starten in PowerPoint.

1. Beschrijf het probleem dat wordt bestudeerd

Beschrijf het probleem dat je in je paper analyseert. Probeer de meest voorkomende vragen direct aan het begin van je presentatie te beantwoorden:

Denk aan een algemeen publiek als je deze vragen oplost.

Je publiek bestaat uiteraard niet uit een stel ongeletterde idioten, maar je spreekt ook niet voor onderzoekers die gespecialiseerd zijn in jouw domein. Een presentatie wordt normaal gehouden voor intelligente onderzoekers uit andere domeinen, juryleden met licht andere expertises, beleidsmakers,…

Zelfs je collega-onderzoekers zijn niet altijd helemaal thuis in jouw specifiek onderzoek. Jij bent de expert van je paper. Verwacht niet dat je publiek dat ook is.

2. De bijdragen van de paper

Nadat je het basisprobleem hebt beschreven, kan je de weg bespreken die je hebt gevolgd om het probleem op te lossen. Geef een kort en bondig overzicht van de technieken, setting, modellen en van de belangrijkste resultaten.

Hou hierbij de volgende dingen in het achterhoofd:

  • Je zal je presentatie waarschijnlijk willen presenteren in de exacte volgorde waarop je het probleem hebt aangepakt en waarop je de oplossingen hebt gevonden. Dat is gevaarlijk. Doodlopende straatjes en slecht uitgedraaide denkpatronen meenemen in je uitleg, verwart het publiek. Schrap ze. Kill Your Darlings.
  • Maak de uitleg van de technieken, setting en modellen net gevorderd genoeg zodat iedereen je resultaten kan volgen. Ingewikkelder is niet nodig. Als mensen meer details willen weten, kunnen ze altijd je paper lezen (want dat wil je toch?).
  • Wat zijn de belangrijkste resultaten? Hou je daar aan. Als je alle resultaten naar je publiek gooit, zullen ze niet in staat zijn om er zelf de belangrijkste uit te pikken. Jij bent de gids. Schrap resultaten die niet bij je verhaal horen. Geïnteresseerden kunnen het altijd lezen in de paper.

Hou dit deel bondig. Het is niet erg om je belangrijkste resultaten al zo vroeg in je presentatie weg te geven. Het maakt dat je ze nog eens een paar keer kan herhalen tijdens het vervolg van je presentatie.

3. De relatie tot de literatuur

Je hebt nu het probleem geschetst én de aanpak die je hebt gevolgd om dat probleem op te lossen. Als je wil kan je er nu een beetje literatuurstudie bijhalen.

Focus enkel op relevante literatuur die nauw aansluit bij het probleem of je manier van werken en geef een duidelijke vergelijking tussen de literatuur en wat jij hebt gedaan. Geef niet je hele literatuurstudie mee!

4. Detail & resultaten

Nu het framework is gelegd en je publiek hopelijk voldoende ingemasseerd en op de hoogte is van het onderwerp, kan je wat meer in detail treden.

Maar hou het simpel.

Presenteer je onderzoek en resultaten aan de hand van speciale case studies, voorbeelden of situaties. Doe dat eerder dan de paper in zijn volledigheid af te dreunen. Koppel de case studies tijdens je presentatie regelmatig terug naar de belangrijkste resultaten die je wil overbrengen.

Voorbeelden en case studies zorgen ervoor dat mensen je resultaten gemakkelijker kunnen linken aan de realiteit. Ze wandelen de zaal uit met een duidelijk beeld voor ogen en onthouden je presentatie beter.

Zijn meestal te weren uit je hele presentatie:

  • Bewijzen van hoe je tot een formule komt en lange oplossingen van vergelijkingen. Terwijl de uitkomst misschien wel nieuw en relevant is, geven de stappen die er toe leiden zelden nieuwe inzichten. Je publiek moet daarbij erg geconcentreerd en onderlegd zijn om alles te kunnen volgen.
  • Tientallen experimentele tussenresultaten en tabellen. Normaal is alleen het eindresultaat en de eindconclusie van belang.

Op dit punt is het is ook belangrijk om de resultaten te interpreteren. Herinner je: jij bent de gids. Waarom zijn de resultaten zoals ze zijn? Geef inzichten mee die het publiek mee naar huis kan nemen of die nieuwe vragen opwerpen. Wees niet bang om af en toe te zeggen. ‘Verder onderzoek zal uitwijzen,…’

Want dat is toch wat je als onderzoeker wil doen? Verder onderzoeken?

Vraag je zelf de hele tijd af: zal het publiek mijn denkpaden en resultaten begrijpen en wat wil ik dat ze er van bijleren?

5. Conclusies

Vat op het einde nog eens samen wat je hebt laten zien. Haal nog eens aan wat je wil dat het publiek écht onthoudt van je presentatie: je hoofdresultaat, het grote inzicht.

Ga er niet van uit dat het publiek je grote resultaten tijdens de presentatie al voldoende heeft laten inzinken. Herhalen kan geen kwaad.

En sluit dan af met de gevolgen die je resultaten hebben op bepaalde toepassingen. Geef aan waar nieuwe vragen aan de oppervlakte verschijnen en waar toekomstig onderzoek kan gevoerd worden.

Maak een paar copies van je paper en geef op het einde van je presentatie mee dat mensen die meer informatie willen hem kunnen komen halen. Zo kan je de essentie presenteren, zonder te vervallen in details.
Of nog beter: verzamel e-mailadressen en stuur de paper door. Dat is minder papierverspilling en dan kan iedereen de paper lezen achter zijn computer.

Als je op voorhand over de vragen in deze blogpost hebt nagedacht, dan is je presentatie eigenlijk zo goed als af. Open nu PowerPoint en begin te tikken.

Veel succes!
Toon

PS: Andere nuttige tips over het presenteren van onderzoek, kan je vinden in onze gratis Expert Guide 10 manieren om de impact van je onderzoekspresentatie te vergroten. En we geven ook workshops natuurlijk.

‘Paper’-icon van Piotrek Chuchla via Thenounproject.com