Eerstehulpkit voor moeilijke vragen

Wat doe je als je een vraag uit het publiek krijgt en je weet het antwoord niet?

  1. Door de grond zakken
  2. Wegrennen
  3. Om het even wat verzinnen

Met één van bovenstaande opties maak je helaas geen goede beurt.

Berlin Buzzwords 2015 - Tag 1 by newthinking communications1Eerder schreven we al over de vijf stappen om een vraag te beantwoorden.

In deze blogpost geven we je de tools om moeilijke of onduidelijke vragen tegemoet te gaan. We vertellen je ook hoe je je best voorbereidt op vragen.

Wat doe je als je de vraag niet hebt begrepen?

Geen paniek. Het kan best zijn dat je de vraag niet begrijpt omdat de vraagsteller te zacht spreekt, niet goed articuleert, een vreemd accent heeft, of omdat de vraag niet helder is.

Begin nooit een vraag te beantwoorden als je ze niet helemaal hebt begrepen. Een antwoord naast de kwestie komt erg slecht over en ondermijnt jouw geloofwaardigheid.

Zorg er steeds voor dat je de vraag helder krijgt. Vraag de persoon bijvoorbeeld om iets luider of langzamer te spreken, of om de vraag concreter te maken.

Helpt dat allemaal niet? Roep dan de hulp in van iemand uit het publiek die de vraag wel heeft begrepen. Of stel voor aan de vraagsteller om na de presentatie even langs te komen zodat je toch een antwoord kunt geven.

Wat doe je als je het antwoord niet weet?

Je bent God niet. Het is dus heel normaal dat je af en toe het antwoord niet weet. Wat je dan kan doen is:

  • Aangeven dat je het zult uitzoeken. Vraag de persoon om na de presentatie even langs te komen zodat je zijn of haar gegevens kunt noteren. Of als je de contactgegevens van alle deelnemers hebt kan je het antwoord naar iedereen sturen. Doe dat best binnen de 24 uur na de presentatie.
  • Put uit je ervaring. Misschien kan je niet exact op die ene vraag antwoorden, maar je kan wel aangeven dat je misschien iets vergelijkbaars hebt onderzocht en dat die info een gedeeltelijk antwoord kan opleveren.
  • Laat de vraag door het publiek beantwoorden. Je kan bijvoorbeeld zeggen: ‘Dat is een interessante vraag. Ik ben benieuwd of iemand uit het publiek een antwoord heeft. Wie waagt een kans?’
  • De vraag terugkaatsen. ‘Dat is een erg interessante vraag. (pauze, je denkt na) Heeft u zelf een mogelijk antwoord in uw hoofd?’ In sommige gevallen werkt het. Meestal geeft de vraagsteller dan bijkomende gegevens die jou kunnen helpen om op in te pikken.

Hoe bereid je je best voor op vragen?

  • Informeer bij de organisator of er tijd is voorzien voor vragen, of er een microfoon is en of iemand daarmee de zaal in kan gaan.
  • Laat het publiek tijdens je presentatie weten of ze vragen kunnen stellen en wanneer.
  • Ken je publiek. Informeer vooraf wie er in de zaal zal zitten. Beeld je in welke vragen ze zullen stellen en bereid antwoorden voor. Sommige personen uit het publiek hebben immers hun ‘dada’s’ waar ze altijd iets over vragen.
  • Warm het publiek op. Betrek je publiek al vanaf de start van je presentatie, door bijvoorbeeld regelmatig zelf vragen te stellen. Op die manier creëer je een connectie en een open sfeer, waardoor de vragenronde heel wat ontspannener zal verlopen.

En wat als er geen vragen komen?

Dan heeft het publiek jouw boodschap waarschijnlijk niet begrepen of vonden ze het vreselijk saai. De dooddoener: ‘Er zijn geen vragen dus alles zal wel duidelijk geweest zijn’ klopt dus helemaal niet.

Het aantal vragen dat je krijgt is een indicator voor de interesse die het publiek in je presentatie heeft.

Vergeet vooral niet: het publiek is koning

Iedereen kent ze wel: de vervelende vraagstellers. Als spreker heb je dan zin om die persoon met je blik te vervloeken of wil je het liefst een diepe zucht slaken.

Doe dat nooit voor het oog van het publiek. Elke vraag is interessant en relevant, tenminste, dat laat je uitschijnen. Behoud steeds je glimlach.

Heb je nog vragen?

 

(Foto: Berlin Buzzwords 2015 – Tag 1 by newthinking communications)

-----------------------------------------------------------
4 extra tips & tricks voor onderzoekers
-----------------------------------------------------------