Leer denken als een inbreker

Bezoekers in huis zijn leuk, behalve als ze zonder uitnodiging binnenkomen en dan ook nog eens je hele huis overhoop halen.

Het overkwam me een tijdje geleden.

Ik was er niet meteen blij mee, maar het leverde wel een inzicht over presentaties op.

Burglar & Spider by Megan CoughlinHet ging zo:

De politie liet me weten dat er een specialist in inbraakpreventie zou langskomen, om tips te geven over een betere beveiliging van de woning.

Hij bleek een echte kenner te zijn, met een passie om inbrekers een hak te zetten.

‘Je moet leren denken als een inbreker’, zei hij verzekerd.

The Burglar

Voor de inbreker is het vensterraam hoger dan voor de persoon in de woning.

‘Slotenmakers begrijpen dat niet. Neem nu een vensterraam. Ze zetten sloten op schouderhoogte, zogezegd omdat de inbrekers een vensterraam inbeuken met hun schouder.

Het probleem is dat je niet de schouderhoogte van de inbreker ín de woning moet meten, maar van iemand die buiten staat. Soms is dat dezelfde hoogte, maar vaak ook niet.’

De agent heeft al vaak discussies gehad met slotenmakers. Die antwoorden dan: ‘Ik doe dat altijd zo!’.

Wat leert ons dit nu over presenteren?

Dat je moet leren denken als je doelgroep.

Het gaat dus om hoe het publiek jouw presentatie ervaart en niet wat je er zelf van denkt.

Hoe pas je dit toe in een presentatie?

Ik zag ooit een presentatie over hoeveel sport volwassenen doen. Op één van de slides stond de volgende tekst:

‘Office workers have less than 150 minutes of moderate physical activity per week’

Hoe zou jij de bovenstaande zin aanpassen?

De presentatie was bestemd voor een breed publiek. Denk aan de inbrekers!

Je kan de zin op verschillende manieren verbeteren, maar er is één aspect dat vooral de aandacht trekt:

de 150 minuten.

Hoeveel uur is dat?

Juist. Twee en een half uur.

Het kost enige moeite om de rekensom te maken.

Waarom staat er dan ‘150 minuten’ op de slide, en niet ‘2,5 uur’?

Omdat je als onderzoeker in minuten telt en niet in uren.

Als je data toont moet je steeds denken aan je publiek

Je vraagt jezelf dus af: is deze informatie betekenisvol, of kan ik de informatie anders voorstellen, zodat die voor het publiek duidelijker is?

Daarom zeg je:

‘Office workers have less than 2.5 hours of moderate physical activity per week’

Wees inbrekers te snel af en scoor met je presentatie.

 

(Foto’s: Burglar & Spider by Megan CoughlinThe Burglar by Eastlake Times)

-----------------------------------------------------------
4 extra tips & tricks voor onderzoekers
-----------------------------------------------------------