Heb je een publiek van dode vissen?

Zielig publiekJe stak uren en uren in de voorbereiding van je presentatie. Toch staart het publiek naar je als een stel dode vissen in een viskom. Interactieniveau: nul. Hoe komt dat? Hoe krijg je ze mee in je verhaal?

Drie belangrijke tips, met de belangrijkste bovenaan.

1. Wees zelf enthousiast

Laat je niet uit het lood slaan. Een publiek neemt verrassend snel de gemoedstoestand van een spreker over. Daarom is enthousiasme op het podium zo belangrijk. Hoe kan je van je publiek verwachten dat ze enthousiast zijn over je onderwerp als je het zelf niet eens uitstraalt?

Laat je dus niet doen door starende blikken en weinig interactie. Probeer enthousiast te zijn over die verbluffende resultaten of dat verhaal dat je vertelt. Lach af en toe. Enthousiasme heeft een bijkomend voordeel: je kan je zenuwen wat verstoppen en mensen geloven en vertrouwen je sneller als je zelf gelooft en vertrouwt wat je zegt. Zo kan je hen misschien toch nog reanimeren.

2. Verbind met je publiek

Stop even met je verhaal en probeer uit te zoeken wat je publiek wil weten of wat hun problemen zijn. Vraag het hen gerust tijdens de presentatie. Er is een reden waarom ze in de zaal zitten, dus ze willen waarschijnlijk iets bijleren dat jij hen kan vertellen.

Als je echter twintig minuten spreekt over de kleur van je deur terwijl het publiek geïnteresseerd is in het productieproces van de scharnieren, dan ben je ze kwijt. Je presentatie wordt pas relevant als je spreekt over wat het publiek interessant vindt. Anders komen de smartphones en laptops boven. Of staren ze je aan als een stel dode vissen.

Een wetenschappelijker voorbeeld dan deuren en scharnieren?

  • Als je publiek wil weten hoe vervuild de lucht is in Brussel, spreek dan niet over de werking van je nieuwe meettoestel.
  • Als je publiek wil weten wat de impact is van cantilevers en gantry’s in het verkeer, spreek dan niet over de geschiedenis van het verkeersbord. (cantilevers en gantry’s zijn een type verkeersbord om het verkeer te regelen. Een mens leert wat bij als hij regelmatig workshops geeft aan onderzoekers :-) )

3. Focus

Een publiek kan zich niet opladen om geïnteresseerd te zijn in 10 thema’s en 37 subthema’s. Beperk het tot maximum drie. Dat heeft ook weer alles te maken met enthousiasme: hoe kan je zelf enthousiast zijn over tien thema’s en 37 subthema’s?

Dat is zoals een reisjournalist die élke plek mooi, briljant en geweldig vindt. Na een tijd geloof je hem niet meer en haak je af. Schrap de thema’s die jou en je publiek niet passioneren of interesseren of behandel ze korter.

Klassiek voorbeeld hiervan is Steve Jobs die in 2008 zijn MacBook Air kwam voorstellen. Het ding kan érg veel, maar Jobs haalt de laptop uit een bruine enveloppe en focust op één ding: hoe plat en licht het wel niet is. En daar is hij behoorlijk enthousiast over. Hij haalt ook een paar technische details aan, maar na afloop gaat iedereen naar huis: ‘Wow, heb je gezien hoe plat en licht dat ding wel niet was?’. Als Jobs op alle verschillende (technische) eigenschappen van de MacBook Air had gefocust, had hij die reactie niet gekregen.

Als je niet focust, verliezen mensen snel het overzicht en haken ze af. Als je focust op maximum drie dingen, hebben ze een duidelijke boodschap waar ze over kunnen nadenken en zich een mening over kunnen vormen.

Opgelet: dat wil niet zeggen dat het publiek het eens moet zijn met jouw stelling. Een aandachtig en enthousiast publiek is niet hetzelfde als gelijk krijgen van je publiek. Maar ze zijn op zijn minst mee in de discussie en blijven volgen.

Een wetenschappelijker voorbeeld dan een MacBook Air?

  • Een presentatie met gebrek aan focus zegt het volgende: “De bevolkingsgroei kunnen we tegengaan op negen manieren en ik ga ze in de komende twintig minuten alle negen uitgebreid behandelen.”
  • Presentatie met focus zegt het volgende: “We kunnen de bevolkingsgroei stoppen als we inzetten op minder kindersterfte. Daar ga ik het de komende twintig minuten uitgebreid over hebben.

Toch een dode vis?

Heb je toch een publiek van dode vissen? Laat je daar dan niet door doen. De oplossing is niet om je presentatie dan maar af te ratelen en je niets meer van je publiek aan te trekken.

Ben je al lang aan het spreken? Geef dan even een pauze. Geen tijd voor een pauze? Probeer het publiek dan te activeren door vragen te stellen, een relevant filmpje te laten zien, humor te gebruiken, een oefening in te lassen of een provocerende boodschap te lanceren die kan leiden tot een korte discussie.

Hopelijk krijg je ze op die manier wel gereanimeerd.

Succes!

-----------------------------------------------------------
4 extra tips & tricks voor onderzoekers
-----------------------------------------------------------