5 manieren om te scoren met je titel

britney‘Een eerste indruk maak je maar één keer’ peperde mijn zus me als tiener in de oren. Dus doe het maar beter goed.

Bij een presentatie of wetenschappelijke poster maakt de titel de eerste indruk.

Mensen zien een titel vaak als een samenvatting van wat volgt. Fout. Geen saaiere titels dan samenvattingen.

Het is een strijd om aandacht. Een titel moet lezers of toeschouwers overtuigen om verder te lezen of te luisteren. Jij belooft boeiende inhoud in ruil voor enkele minuten van hun kostbare tijd.

Wat maakt dat de ene titel bruist terwijl de andere zo dood is als een pier? Ik ging op onderzoek. Mijn bronnen? De websites van populaire wetenschappelijke tijdschriften.

Wat viel op? De titels van artikels die hoog scoren volgen vaak eenzelfde patroon. Hier de vijf sleutels tot succes:

1. Hou het kort

Een waarheid als een koe. Mensen haken af bij lange titels. Kort is dus de boodschap. 50 tekens (exclusief spaties) is echt een maximum.

Bv. Do Brain Games Work? (popsci.com)

2. Gebruik nummers

Als kleuter leren we de wereld ordenen met onze vingers: twee bloemen, drie koekjes, vier potloden. Een nummer in de titel prikkelt en brengt structuur.

Bv. 10 Offbeat Things Humans Have Launched Into Space (howstuffworks.com)

3. Stel een vraag

Daag de lezer of toeschouwer uit. Een vraag stellen zet aan tot denken. Je betrekt je publiek. Kies voor een vraag die tot de verbeelding spreekt.

Bv. Kindermoord aan de basis van monogamie? (eoswetenschap.eu)

4. Leg verrassende verbanden

Link wetenschappelijk onderzoek aan alledaagse zaken. Of breng twee dingen samen die op het eerste zicht niets met elkaar te maken hebben.

Bv. What Twins Reveal About The Science Of Faith (popsci.com)

5. Kies populaire woorden

Als onderzoekers houden we ons liefst afzijdig van trends. Maar bepaalde woorden trekken nu eenmaal meer de aandacht dan andere: neem nu Britney Spears, Google of George Clooney, maar ook termen als ‘seks’ en ‘innovatie’ doen het nog altijd goed.

Bv. Sex With Humans Made Neanderthals Extinct? (science.nationalgeographic.com)

Prijsvraag

Kan jij een titel bedenken die goed scoort op alle vijf punten? Post jouw voorstel als reactie op dit blogbericht vóór 31 oktober 2013. De beste inzending krijgt een exemplaar in de bus van ‘De plakfactor – Waarom sommige ideeën aanslaan en andere niet’ van Dan & Chip Heath.

 

Photo Credit: Anirudh Koul via Compfight cc

-----------------------------------------------------------
4 extra tips & tricks voor onderzoekers
-----------------------------------------------------------