‘Krijg je het niet uitgelegd in 20 seconden? Dan begrijp je het zelf niet’

einstein graffiti by kennysarmy2De quote zou uit de mond van Einstein kunnen komen.

Maar hij heeft het niet gezegd.

Toch is het een waarheid als een koe.

Bij een presentatie,  een poster of in een gesprek zijn die eerste 20 seconden essentieel.

Je publiek gunt je even hun aandacht, maar niet langer dan 20 seconden.

Als het jou niet lukt om ze in die korte tijdspanne warm te maken, ben je ze kwijt.

Aha, dat is interessant!

Je kan dus maar beter zorgen dat je tijdens die eerste 20 seconden knalt.

In 20 seconden kan je natuurlijk niet alles over je onderzoek vertellen. Dat hoeft ook niet.

Die 20 seconden dienen om bij je publiek een ‘aha, dat is interessant’ te ontlokken, zodat ze meer willen weten. Hoe meer vragen ze hebben, hoe beter.

Geen vragen betekent dat ze er niets van begrepen hebben of dat je onderzoek in hun ogen helemaal niet relevant is.

Van probleem naar oplossing

In plaats van te vertellen wát je doet en hoe, is vooral het ‘waarom’ van belang.

Zo onderzoekt Stefan Vanbeveren populieren. Lig jij wakker van populieren? Waarschijnlijk niet. Maar misschien wel als die bomen wel eens een alternatief kunnen vormen voor vervuilende olie of steenkool.

Vertel in je 20 seconden wat het probleem is waarop je in je onderzoek een oplossing zoekt, of aan welke nood je tegemoetkomt.

Maak er hún probleem van

Speel zoveel mogelijk in op een nood of probleem van je doelgroep.

Opwarming van de aarde is iets waar we allemaal de effecten van zullen ondervinden, dus dat is gemakkelijk.

Maar stel dat je onderzoek doet naar kleinschalige koffieteelt in Ethiopië. Hoe trek je daar de aandacht mee? Door het onderzoek te linken aan het dagelijkse kopje zwart genot. Stel je voor dat er morgen geen koffie meer zou zijn.

Simpel, heel simpel

In 20 seconden krijg je geen complexe theorieën verkocht.

Gebruik daarom heldere taal en eenvoudige ideeën.

Heb je hun aandacht beet na 20 seconden, dan krijg je de kans om dieper te gaan.

Hoe pas je dit toe in een gesprek, presentatie of poster?

Dat leer je tijdens onze nieuwe 20-seconden-workshop.

Wil je dat we die aan jouw universiteit, hogeschool, bedrijf of organisatie komen geven? Laat het ons weten.

De eerste 20 organisaties die de workshop bestellen krijgen gratis een 20-seconden filmpje van één van de deelnemende onderzoekers, om nadien op een website te posten of via social media te verspreiden.

20 seconden in de praktijk

We vroegen onderzoeker Stefan Vanbeveren om zijn onderzoek in 20 seconden uit te leggen. We trokken daarvoor naar een populierenveld:

Deze of een andere workshop aan jouw instelling?

button interesse workshop2

 

Foto Einstein: kennysarmy